Innovation by Design & Lean Startup

Innovation by Design & Lean Startup

,

Grote corporates blinken niet uit in snel innoveren. Hoe komt dat toch? En hoe kunnen wij dat veranderen met design thinking, business model canvas & lean start-up aanpak? Je leest het hier.

Start-up mentality

Start-ups hebben hier geen ‘last’ van: geen organisatiestructuur, geen geld en zonder risico te nemen komen ze nergens dus ze doen niet anders. Grote corporates hebben meer een start-up mentaliteit nodig (ook wel bekend onder de term: lean start-up). Er is iets in de manier van organiseren, aanwezigheid van voldoende budget en risicomijdend gedrag dat innovaties erg traag gaan bij grote corporates.

Grote corporates blinken wel uit in het produceren van grote rapporten en powerpoint presentaties. Deze beschrijven altijd het idee in plaats van dat het product of service concreetgemaakt wordt. Van 120 deelnemers uit 5 landen, van 1300 ideeën, naar 120 ideeën, naar uiteindelijk 5 ideeën die ontworpen zijn in de finale designweek. Dat is een probleem, want daardoor wordt niet duidelijk wat je nu echt wil maken en kun je het niet testen. Wij als ontwerpers kunnen eigenlijk niks anders dan ideeën visualiseren en concretiseren. Dit wordt ook wel ‘design thinking’ genoemd.

Kortom: lean start-up & design thinking. Daar kunnen we een bedrijf als Sanoma erg goed mee helpen. En dat hebben we gedaan in een reeks internationale workshops onder de bezielende leiding van onze Joris van Heukelom (makerstreet.nl)

Lean start-up, business model canvas & design thinking

Er is een belangrijk overeenkomst tussen deze mooie buzzwords. Alle drie draaien om CONCRETISEREN & TESTEN VAN AANNAMES. Alle deelnemers hebben continue hun ideeën moeten concretiseren aan de hand van principes als het business model canvas en minimal viable product, wat ze in de echte wereld hebben getest om vervolgens weer door te ontwikkelen.  

Als ontwerpers gaan wij na de initiele verkennende fase ook graag snel over naar het uittekenen van de eerste ideeen. Daarmee maken we het idee concreet en kun je er goed over discussieren en kun je het idee testen in een interview of usabilitytest. Dit doen we wel 4, 5 keer per project: ontwerpen-testen-en weer ontwerpen...

Innovation by Design

De 5 sterkste ideeen zijn uiteindelijke doorgegaan naar de design en prototyping week. Dit vond plaats in de MTV studio op het NDSM terrein in Amsterdam Noord. Dus dat betekende 4 dagen lang met prachtig uitzicht vanaf de pont

Prachtig uitzicht vanaf de pont

De idea owners zijn gekoppeld aan onze interaction en visual designers en in kleine teams hebben zij in 4 dagen in een pressure cooker setting de designs en prototypes gemaakt en natuurlijk weer een test uitgevoerd met de doelgroep.

Zo een pressure cooker setting is zeer intensief en je wordt gedwongen om heel snel keuzes te maken. Dat kan nog wel eens spannend zijn voor deelnemers. Want wat als je nou de verkeerde keuze maakt. Dat maakt niks uit (!) Liever een verkeerde keuze maken dan geen keuze. Het zijn allemaal aannames dus liever test je de keuze en weet je zo snel mogelijk of het de juiste was of niet.

De resultaten

Het zijn 5 zeer uiteenlopende proposities geworden waar we met veel energie en liefde aan gewerkt hebben:

5 designs, 5 prototypes, 5 proposities, getest en wel.
  • Associative learning app
  • Marketplace for online courses
  • Mobile advertising platform & toolkit
  • Create & gift an app like a greating card
  • App for personal beauty advise

Helaas kunnen we van deze 5 proposities geen designs laten zien. Highly confidential :-) In de video hierboven wordt al een tipje van de sluier getoond. Maar nog het belangrijkste resultaat: Sanoma gaat door met 4 van de 5 proposities. Daar zijn we erg trots op (!).

Het team 1 Het team 2 Het team 3
  • lean startup
  • service design
  • design thinking
  • business model canvas
  • innovation by making
  • time to market
  • strategy by design
  • minimal viable product

Volg ons voor een Soda refill: