Autotrader redesign

Autotrader.nl

Zoekt en gij zult vinden!
De auto die het beste bij u past.

Klant: Sanoma, Visual Design: Resoluut, Periode: Zomer 2012, Contactpersoon: Evan Gelders

Vraag

Autotrader, dé zoekmachine voor autoadvertenties, moest nodig geoptimaliseerd worden. De website was erg verouderd in usability, service, conversie en look and feel. Aan ons de vraag om ervoor te zorgen: dat de verschillende gedragstype van autozoekers goed worden bediend, dat de interactie tussen kopen en verkoper sterk wordt verbeterd en dat er nieuwe advertentievormen worden ontwikkeld om de dalende advertentie-inkomsten te stuiten.

Inzicht

Een autokoper oriënteert zich gemiddeld 3 maanden voordat deze een keuze maakt. Dit beslissingsproces kent verschillende fases, waarbij de potentiële klant meerdere gedragstypen vertoont. Op de oude site konden alleen diegene die goed weten wat ze zoeken echt uit de voeten. Andere gedragstypen die bijvoorbeeld meer verrast willen worden, de mening van andere belangrijk vinden, of die op type of soort auto willen zoeken werden in het oriëntatieproces niet goed geholpen.

Resultaat

De vernieuwde Autotrader is een aantrekkelijke responsive zoekmachine geworden met mogelijkheden voor ieder gedragstype. En dat blijkt ook uit de cijfers. De nieuwe site laat een verbetering in conversie zien van wel 19,4%(!) richting de autoverkoper en 6x effectievere top-advertenties. Daarmee is het redesign een groot succes en een case voorbeeld binnen Sanoma geworden. Daar zijn we heel trots op. Lees hieronder wat we gedaan hebben om dat te realiseren of bekijk het resultaat live.

Zoeken voor iedereen

Dé uitdaging in dit project is om alle doelgroepen optimaal te bedienen, van de echte autoliefhebbers tot en met de leken, die zeker willen zijn dat ze de juiste keuze maken.

2-columns

De doelgroepen

Het Myers Briggs-model, een instrument om verschillen in menselijke persoonlijkheid te classificeren, vormt het uitgangspunt voor het vaststellen van de doelgroepen waarmee we te maken hebben. Er worden vier kwadranten onderscheiden, waarin elk kwadrant een doelgroep voorstelt. (Uit Sanoma's positioneringsstudie met als basis het Brand Strategy Research model van SmartAgent Company)

Samenvoegen

Diversiteit

Essentieel is aanbieden het van zoekmogelijkheden voor ieder gedragstype op de homepagina. Zo zal de traditionele blauwe zoeker, beginnen met de zoekbox. En de groene zoeker zal meer hebben aan een toplijst, gebaseerd op harde feiten of reviews van anderen. De gele zoeker zoekt op specifieke eigenschappen, en de rode wil verrast worden.

Een slimme manier om doelgroep-geoptimaliseerde ingangen te maken, is om voor elke doelgroep een specifieke zoekbox te maken en die door middel van tabs te ontsluiten.

Vertalen naar design

MBTI-gedragsmodel vertaalt naar een helder & overzichtelijk ontwerp. Een nieuwe beleving voor de gebruiker.

2-columns

Zoeken en vinden voor iedereen

Iedereen heeft een andere manier van zoeken. Op de oude site konden alleen diegene die goed weten wat ze zoeken echt uit de voeten. Andere gedragstypen die bijvoorbeeld meer verrast willen worden, de mening van andere belangrijk vinden, of die op type of soort auto willen zoeken werden in het oriëntatieproces niet goed geholpen. Dit hebben we grondig kunnen verbeteren met behulp van het MBTI-gedragsmodel. Natuurlijk is er de traditionele, maar zeer gebruiksvriendelijke zoekoptie op merk, type, prijs, en technische kenmerken. Daarnaast kan er ook gezocht worden op vorm/carrosserie type (bv. Sedan, SUV, Cabriolet) en op vorm van de auto die past bij een bepaalde levensstijl (bv. Eerste auto, Groen/ Eco, Gezinsauto). Naast twee varianten voor de zoekbox hebben we een slimme vorm gemaakt voor ‘toplijsten’ waarin verschillende groepen auto’s in tabjes achter elkaar in een grid zijn verzameld. Het biedt de mogelijkheid aan verschillende type zoekers om modellen te vinden, zonder te hoeven beginnen met het kiezen van een merk en/of model. Zo matcht Autotrader kopers en auto's aan elkaar.

Tabbladen, voor ieder wat wils

Om alle gedragstypes de beste zoekmogelijkheden te bieden is er gebruikt gemaakt van verschillende tabbladen. Met als resultaat snel en eenvoudig zoeken, zonder dat je het overzicht verliest.

Zoekbox kenmerken

Zoek op kenmerken

Standaard wordt de zoekbox waarin naar merk en model wordt gevraagd als eerste getoond. De meeste gebruikers hebben namelijk behoefte aan deze manier van zoeken.

Zoekbox vorm

Zoek op vorm

In een tweede tab kan worden gekozen voor de vorm van het voertuig. Perfect voor potentiële kopers voor wie merk en model niet belangrijk zijn, maar die wel weten wat voor voertuig ze ongeveer zoeken.

Zoekbox soort auto

Zoek op soort auto

De laatste tab is gemaakt voor bezoekers die het voertuig zoeken bij hun levensstijl. Mensen die verrast willen worden, maar ook zij zoeken naar speciale eigenschappen kunnen hier starten met zoeken.

Vergelijken & bewaren.

We hebben de gebruiker tools gegeven om te helpen met zoeken. Zo hebben we de bewaar- en vergelijken-functionaliteit verbeterd, en geven we nu de mogelijkheid om zoekopdrachten op te slaan.

2-columns

Altijd bij de hand

In plaats van de gebruiker naar een nieuwe pagina te laten navigeren, laten we de bewaarde voertuigen, zoekopdrachten en vergelijker in een lightbox vanuit de rechterkant van het scherm naar links over de pagina heen schuiven.

Zoekopdracht opslaan

Zoekopdrachten

De gebruiker wordt gestimuleerd om zijn zoekopdracht op te slaan, middels een grote knop, zodat hij, als hij terugkomt op de site, niet opnieuw zijn zoekopdracht hoeft in te voeren.

In de marge verhogen

In de marge

De knoppen om naar de bewaarde voertuigen, zoekopdrachten en de vergelijker te gaan staan in de rechtermarge van het scherm.

Vergelijker

Vergelijker

Auto's met elkaar vergelijken gebeurt nu nog overzichtelijker dan voorheen

Conversie

Conversie aantoonbaar verhogen? Dat doen we door te zorgen dat autobedrijf en koper worden gefaciliteerd in interactie met elkaar, en door zo transparant en volledig mogelijk te zijn.

2-columns

You've got mail

Autotrader verzorgt het contacmoment tussen de verkoper en de potentiële koper. Hierdoor voelt het contact voor de koper minder opdringerig, dan wanneer hij rechtstreeks contact zou hebben. Daarnaast verdient Autotrader aan de geplaatste advertenties van de verkopers. Het is dus noodzakelijk om de autoverkopers echt meerwaarde bieden, zoals bijvoorbeeld meer bezoekers in de showroom. De conversie naar de verkoper heeft daarom ook veel aandacht gekregen.

2-columns

Interesse meten

Door te meten hoe vaak advertenties worden bekeken, uitgeprint, doorgestuurd etc. maakt Autotrader dit indirecte contact, oftewel zachte conversie, waardevol voor het autobedrijf.

2-columns

Aanbod matchen met vraag

Belangrijk is ervoor te zorgen dat autobedrijven de mogelijkheid hebben om hun prijs aan te passen aan de hand van data die Autotrader hem geeft. Doordat Autotrader notificaties van alle ontwikkelingen uitstuurt, kunnen zowel autobedrijf als koper op elkaar inspelen.

Advertenties.

De dalende advertentie inkomsten vragen om nieuwe mogelijkheden.

2-columns

Aantrekkelijke vormen

We hebben nieuwe visueel aantrekkelijke advertentievormen ontworpen die geen afbreuk doen aan de mooie content

  • Door minder gebruik te maken van standaard banners en meer visueel aantrekkelijke fotografie en video ontstaat een zeer hoogwaardige website.
  • Eigen advertenties voor Autotrader voelen minder als banners
  • Merken hebben de mogelijkheid om hun tweedehands auto's extra onder de aandacht te brengen, wat zorgt voor extra interne conversie.

2-columns

In de spotlight

Zoekmachine advertenties bestaan niet alleen in Google (SEA) maar ook in Autotrader. Dit zijn de zogenaamde prominente & topadvertenties. Met als resultaat dat deze respectievelijk 6x meer en 2x meer aangeklikt.

2-columns

Verhogen van conversie via contact

We konden niet vollediger zijn dan we op de detailpagina van het voertuig hebben laten zien. De advertentie van het voertuig bestaat standaard uit vier subpagina's, waarin (alle) specificaties, kostenoverzichten, historie van het voertuig en reviews afkomstig van Autoweek inzichtelijk worden gemaakt. Toch nog meer weten? De gebruiker kan altijd (indirect) mailen met de autoverkoper. En er zijn nog meer buttons. Door over de gehele pagina te zorgen voor veel contactknoppen, waar kopers een autobedrijf kunnen mailen, bellen, chatten, een proefrit aanvragen of hun auto inruilen, en indirect contact transparant te maken aan zowel koper als autobedrijf, zorgen we ervoor dat advertenties maximaal converteren.

Autotrader als proxy

Contact gegarandeerd

Doordat Autotrader de communicatie verzorgt tussen koper en verkoper, kan er makkelijker worden aangetoond dat er daadwerkelijk wordt gereageerd op advertenties.

Urgentie verhogen

Urgentie verhogen

Door te tonen hoe vaak een advertentie al is bekeken, of hoe vaak een voertuig is opgeslagen, worden kopers gestimuleerd om contact op te nemen.

Overige conversie

Overige conversie

Bij elke advertenties kunnen gebruikers direct een verzekering of financiering afsluiten