JOi Telecom

JOi Telecom

Een nieuw merk en een compleet nieuw verkoop- en servicekanaal

Klant: Joi Telecom, Visual Design: Resoluut, Development: TouchTribe & TechTribe Periode: Voorjaar 2014, Contactpersoon: Evan Gelders

De briefing

ACN, een international multi-level marketing bedrijf, lanceert een compleet nieuwe telecom provider genaamd JOi telecom. Eerst in Engeland en Frankrijk, daarna volgen andere Europese landen.

Om succesvol te kunnen zijn, is het essentieel voor JOi om in de toekomst producten te kunnen uitbreiden en aanpassen. Het integreren van de vereiste flexibiliteit en schaalbaarheid was dan ook de grootste ontwerp-uitdaging in dit project.

Het resultaat

Flexibel & schaalbaar ontwerpen

We maakten een responsive website met flexibele bouwblokken. Generiek, maar zeker niet standaard. Gebruiksvriendelijk, goed converterend en met een eigen unieke look & feel, waarmee de ACN vertegenwoordigers in het verkoopproces worden gefaciliteerd en dat dienst kan doen als het ideale servicekanaal voor JOi klanten.

Bekijk het (live) resultaat

Flexibiliteit is key

Blokken die zijn opgebouwd uit lijstjes vormen het fundament waarmee we flexibiliteit en schaalbaarheid kunnen waarborgen.

flexibel

Flexibel

base addons

Base + add-ons

predefined

Predefined

De telecom is erg dynamisch. De samenstelling van producten kan snel veranderen en dit kan voor ieder land weer sterk verschillen. Het kunnen aanpassen, toevoegen of uitbreiden van producten is dan ook cruciaal. We stelden drie hoofdprincipes vast om abonnementen samen te stellen:

  • Flexibel: waarin de klant helemaal vrij is om de gewenste bundel te kiezen.
  • Base + add-ons: waarin een vaste basis is gedefineerd en de klant extra bundels kan kiezen.
  • Predefined: waarin de klant kan kiezen uit een aantal vaste pakketen.

De productpagina is een product-presentatie

Deze pagina moet het verkoopproces faciliteren en ondersteunen. Extra belangrijk, omdat JOi een nieuwe aanbieder in de markt is.

MYJOi

Aanpak

JOi verkoopt zowel direct aan klanten als via sales vertegenwoordigers van ACN. De website moet dus beiden scenario's faciliteren.

De luchtige, liniaire opzet van de productpagina maakt deze als presentatie-middel zeer geschikt voor vertegenwoordigers. De extra informatie over een service of product is juist weer relevant voor de oriënterende klant. Hoe dan ook: conversie is het ultieme doel.

Op naar de salesfunnel dus!

De salesfunnel

Essentieel is het om de gebruiker goed te faciliteren tijdens het bestelproces, zodat deze zo gemakkelijk en snel mogelijk kan bestellen.

Salesfunnel

De 'slimme' salesfunnel

De salesfunnnel leidt de gebruiker stapsgewijs naar de gewenste samenstelling van een product, dat heel divers kan zijn.

In de salesfunnel wordt hier op een slimme manier mee omgegaan. De mogelijke opties en prijzen passen zich aan de selectie van de prospect klant aan, waardoor ACN alle interessante verkoopmodellen kan aanbieden

Dit gecombineerd met het gebruik van lijstjes die makkelijk kunnen worden aangepast, maakt het een slimme en flexibele salesfunnel.

real-time salesbon

Real-time bon

Een ‘smart’ element in de salesfunnel is de realtime bon, die altijd aanwezig is gedurende het bestelproces. De bon staat rechts bovenaan het scherm op desktopformaat en als een sticky laatje onderaan op tablets en mobiele schermen. Zo zie je altijd wat de totale kosten zullen worden.

minuten en sms

min/sms checker

Voor de conversie is het belangrijk dat de gebruiker de salesfunnel niet verlaat. Op momenten dat er eventueel twijfel kan ontstaan bij de gebruiker is daarom wat extra hulp gewenst. Een overzicht waarbij je verschillende abonnementen kunt vergelijken kan dan een steuntje in de rug zijn.

datachecker

Data-checker

Enig idee hoeveel data je per maand gebruikt? De data-checker biedt uitkomst: een indicator waarmee je snel in kan schatten hoeveel data je denkt nodig te hebben.

Upsell & Uitchecken

De salesfunnel wordt nog beter als er in één verkoop meerdere producten kunnen worden verkocht. De upsell-pagina biedt deze mogelijkheid

upsell

Upsell

In één verkoop meerdere producten verkopen is natuurlijk mooi. Daarom wordt er na het samenstellen van een product, maar nog voor het uitchecken een upsell-mogelijkheid geboden. Hier kan de gebruiker nog andere producten toevoegen, bijvoorbeeld naast een mobiel abonnement ook internet voor thuis.

Het bonnetje groeit hierbij eenvoudig mee, zodat in altijd duidelijk is wat de totale kosten zullen zijn.

basket

Checkout in vier stappen

Klaar met samenstellen? De gebruiker kan alle producten eenvoudig bestellen met de vier-stappen checkout. Overzichtelijk, snel en eenvoudig.

  1. Account details: Inloggen of een account aanmaken (nieuwe klant).
  2. Subscription details: Invoeren van extra informatie.
  3. Payment details: Hoe betalen? Via card of SEPA direct?
  4. Order summery: Een samenvatting van de bestelling en accorderen van de voorwaarden.

MYJOi, de ideale selfservice omgeving

Altijd en overal up-to-date informatie en zelf je gegevens of abonnement aanpassen. Zonder gedoe!

usage

Overzicht en inzicht

In MyJOi wordt het huidige tegoed, de verbruiksgeschiedenis en extra kosten overzichtelijk weergegeven. Verbruik je even wat meer of minder? Geen probleem! Dan pas je eenvoudig je abonnement aan.

Als gebruiker weet je door notificaties meteen of iets je aandacht nodig heeft, zoals een wijziging of betaling. Super makkelijk!

Gewoon even zelf regelen

In MYJOi pas je eenvoudig je abonnement aan of wijzig je gegevens

abonnement aanpassen

Product of service aanpassen

Tijdelijk in het buitenland? Of toch meer belminuten nodig? Pas in MyJOi je abonnement aan voor de volgende maand, of activeer direct een tijdelijk add-on. Zo ligt alle controle bij jou!

Het aanpassen van een abonnement werkt hetzelfde als het selecteren van een product in de bestelpagina. Herkenbaar en daardoor goed te begrijpen. De sticky bon onderaan geeft hierbij inzicht in de kosten, zodat je deze makkelijk kan vergelijken met je huidige kosten.

abonnement opties

Opties of details wijzigen

Wijzig per abonnement de instellingen voor o.a. roaming, voicemail en internet. Is je telefoon gestolen of ben je hem kwijt? Meld het hier en JOi blokkeert je telefoon. Ze sturen je dan gelijk een nieuwe simkaart.

Customer care

De portal voor het afhandelen van orders en de klantenservice van JOi

2-columns

Account gegevens

Wanneer je er als klant even niet uitkomt, kan je altijd mailen of bellen naar Customer Care, oftewel de klantenservice.

Customer care is functioneel een uitgebreide versie van de MYJOi-pagina. Klant-gegevens en instellingen kunnen gewijzigd worden en abonnementen kunnen worden afgesloten of aangepast. Het 'to do' lijstje rechts biedt medewerkers een extra functionaliteit, waarmee ze in één oogopslag kunnen zien wat er voor een bepaalde klant nog gedaan moet worden, zoals een adres valideren of een identiteitsbewijs controleren.

2-columns

Search en queue

De klantenservice medewerker kan meerdere dingen tegelijkertijd doen. Even geen klant aan de telefoon? Dan kunnen openstaande puntjes uit de queue worden afgewerkt.

Met de uitgebreide zoekoptie kan gezocht worden op o.a. klant, abonnement, order of factuur. Door de resultaten te filteren op product, land en status heeft de medewerker in no-time gevonden wat hij zocht.

Projectproces

Een bijzonder project en ontwerpproces verdient een korte toelichting

Projectteam


ACN wilde in korte tijd het nieuwe merk JOi lanceren. Om dit echt up-to-speed te krijgen, hebben we een dubbel scrum-team ingezet, dus twee teams die tegelijkertijd werkten aan dezelfde website.

Om een indruk te geven: één scrum-team bestaat uit een interaction (digital product) designer, een visual designer, twee front-end developers en meerdere backend-developers.

Korte lijnen zijn in zo'n proces essentieel, zowel binnen een team als tussen de teams onderling. Om dit te realiseren hebben we gewerkt vanuit één ruimte. Omdat alle disciplines al op één locatie werkten, was deze stap zo gemaakt.

Belangrijkste uitdaging was het feit dat de producten van JOi telecom nog ontwikkeling waren tijdens het ontwerpproces. Ook hier hanteerden we het korte-lijnen-principe, met veel overleg met de klant, wat tot een mooi resultaat heeft geleid.