Malmberg VOoruit

Malmberg VOoruit

Volledig digitale leeromgeving voor het voortgezet onderwijs

Klant: Malmberg, Interaction Design: Soda studio, Visual Design: Resoluut, Copy: Mr. Koreander, Periode: Voorjaar 2014, Contactpersoon: Evan Gelders

Volledig digitale leeromgeving

Voor Malmberg hebben we een compleet digitaal platform ontworpen voor leerlingen en docenten in het voortgezet onderwijs. Dit platform sluit naadloos aan op de methodes en boeken van Malmberg.

De leeromgeving is volledig responsive ontworpen voor de veelgebruikte devices. Boek dicht, tablet aan, of onderweg nog even oefenen op je smartphone. Welk device de leerling ook kiest, hij kan altijd eenvoudig verder gaan waar hij gebleven is.

Malmberg VOoruit
leerlingen

Leerlingen

De methode volledig digitaal en netjes aangesloten op het boek. Verwerk de stof met opdrachten op je smart devices, en helder inzicht of je klaar bent voor de toets.

Lesstof bekijken

Omdat deze digitale leeromgeving nog altijd wordt gebruikt in combinatie met een fysiek boek, was er een oplossing nodig voor leerlingen en docenten om toch altijd bij de stof uit het boek te kunnen. Daarom is er in het digitale leerplatform een plek gemaakt waar het boek ingezien kan worden, vergelijkbaar met een .pdf-bestand, maar dan volledig geïndexeerd en geïntegreerd met de rest van de leeromgeving.

Lesstof voor de leerlingen
Lesstof verwerken

Lesstof verwerken

Malmberg voorziet twee belangrijke stadia van het leerproces: verdiepen en herhalen. In het gedeelte van Opdrachten krijgen leerlingen begripsvragen waarmee ze zich kunnen verdiepen in stof. Dit is een terugkerend onderdeel bij iedere paragraaf lesstof.

Lesstof oefenen

“Ik denk dat ik de stof heb kunnen begrijpen maar heb ik alles ook goed onthouden?” In het gedeelde van Oefenen kunnen leerlingen zich bezighouden met het tweede belangrijke stadium van het leerproces: herhalen. Iedere paragraaf krijgen leerlingen een set herhaalvragen die ingaat op kennis uit de eerder gestelde oefenvragen. Op deze manier wordt de stof optimaal in het geheugen opgenomen.

Oefenen voor de toets



Flitskaarten

Flitskaarten

Terug van nooit weggeweest; de oude flitskaart, in een nieuw jasje. Een efficiënte manier om snel begrippen en droge feitjes te leren. Aan de ene kant de vraag, aan de andere kant het antwoord.

Mark van Hussen

“Digitaal onderwijs was nog te veel boeken achter glas. Nu kunnen we nadenken wanneer we tekst vervangen door audiofragmenten of beeld.”

- Mark van Hussen, manager ePublishing Malmberg

in het Algemeen Dagblad

docenten

Docenten

Altijd overzicht hoe het er met de klassen voorstaat, en inzicht in individuele resultaten van leerlingen.

Overzicht van de klas

Per klas heeft de docent een overzichtelijk dashboard tot zijn beschikking. Op dit dashboard ziet de docent direct hoe de klas ervoor staat. Naast gemiddelde scores, laat het dashboard van een klas ook de uitschieters zien. De uitschieters zijn voor een docent belangrijk; niet alleen de achterlopers, maar ook de voorlopers hebben namelijk extra aandacht nodig.

Overzicht voor de docent
Inzicht voor de docent

Inzicht in individuele resultaten

De docent heeft de mogelijkheid om te verdiepen in individuele resultaten binnen een klas. Hier is bewust gelaagdheid in aangebracht, omdat het de docent in de eerste instantie vooral om het grote plaatje gaat.

Lesstof en ondersteunende materialen

De docent kan de digitale lesstof gebruiken om lessen voor te bereiden en te ondersteunen. Ook heeft de docent toegang tot lesondersteunend materiaal. Dit maakt VOoruit voor de docent erg handig voor de invulling van een les. Zo kan een docent bijvoorbeeld klassikaal een opdracht nabespreken en er voor kiezen om de juiste antwoorden te laten zien, of de antwoorden van leerlingen te tonen.

Digitale lesstof voor de docent

Agile scrum Aanpak

We hebben in een workshop-setting gezamenlijk met alle stakeholders de droom bepaald. Vervolgens zijn we op een Agile manier van deze droom werkelijkheid gaan maken. Kortom: scrummen.

Proces

Van droom naar werkelijkheid

Dit betekent dat we in sprints stapje voor stapje naar het daadwerkelijke product toegewerkt hebben. Tijdens dit proces zijn de stakeholders veelvuldig aangehaakt, en hebben we het ontwerp continu getest met de uiteindelijke gebruikers: docenten en leerlingen.

Door als eerste datgene wat het hardst nodig is te ontwerpen en te bouwen; zijn we tot een ‘Minimal Viable Product’ gekomen, ook wel MVP genoemd. Met deze MVP is er een pilot gedraaid op een aantal scholen. Vervolgens hebben we met de bevindingen uit deze pilot de MVP aangescherpt en aangevuld, waardoor VOoruit klaar was voor de grote lancering in het voortgezet onderwijs!

Het resultaat

Samen met Malmberg zijn we erg trots op het resultaat. Er wordt groots geïnvesteerd in nieuwe content voor het platform en Malmberg zet hiermee een grote stap in de richting van compleet digitaal onderwijs.

VOoruit is ontwikkeld voor 5 methodes in het voortgezet onderwijs. En de volgende 2 methodes zijn onderweg!

Malmberg VOoruit voor 5 methodes