Rabobank.com

Optimalisatie Rabobank.com

De nieuwe internationale thuishaven van de Rabobank

Klant: Rabobank, Visual Design: Resoluut , Copy: Mr. Koreander, Front-end development: TouchTribe, Periode: Voorjaar 2014, Contactpersoon: Evan Gelders

Vraag

Tot kort geleden was de Rabobank erg ontevreden over hun corporate website. De site miste identiteit, had een zeer onduidelijke structuur en was ongebruiksvriendelijk.

Rabobank vroeg ons om samen Rabobank.com te optimaliseren tot een internationaal volwaardige corporate website.

Inzicht

De corporate website is misschien wel het belangrijkste visitekaartje van een bank. Daarom is dit de plek om te communiceren waar je als bank voor staat. Met verhalen over klanten en 'de mensen achter de Rabobank' communiceren we waarden en identiteit van Rabobank.

Ook komen op Rabobank.com veel verschillende doelgroepen met verschillende informatiebehoeften samen. Door de structuur van de website op de doelgroepen te richten krijg je de ideale internationale hub.

Resultaat

In een hele korte tijd heeft er een enorme optimalisatieslag plaats gevonden. Met een geheel nieuwe structuur, een grote visuele opfrisbeurt en een nieuwe contentstrategie is de user experience sterk verbeterd en staat er nu een volwaardige corporate website. Natuurlijk is deze responsive en biedt het de redactie alle handvatten om het verhaal van Rabobank te vertellen.

Een geweldig basis om Rabobank.com verder op door te ontwikkelen.

Bekijk het (live) resultaat

Communiceer het karakter van de bank

Sterk het eigen en internationale verhaal vertellen zonder functionaliteit uit het oog te verliezen

homepage rabobank.com

De homepage maakt (of breekt) je eerste indruk

Als eerste wordt het oog getrokken naar een quote met beeld bovenaan de homepage. Hiermee gaan we meteen voor gevoel en communiceren we in één keer zo veel mogelijk karakter.

Daaronder zie je verhalende content die in 'functioneel-balans' wordt gebracht met een linklijst, het gidsende element met de belangrijkste bestemmingen.

artikel rabobank.com

Verhalen op een aantrekkelijk podium

Ga maar na: het lezen van een verhaal kost je relatief veel tijd en je eerste indruk bepaalt of je verder leest. De verhalen van de Rabobank zijn de moeite waard maar werden met een onaantrekkelijk podium weinig gelezen.

Met dit ontwerp verbeteren we deze eerste indruk en geven we de verhalen meer kans om gelezen te worden. Zo verhoog je de merkcommunicatie.

Een geheel nieuwe structuur

Met de verschillende doelgroepen als uitgangspunt een herkenbare en eenvoudige navigatie.

2-Split

Van 9 websites naar 1

De originele website had een groot probleem: het was niet één website, maar het waren er eigenlijk 9, met ieder een eigen navigatie en eigen homepage. Deze structuur zorgde er voor dat de bezoeker niet wist waar hij was en waar hij de relevante informatie kon vinden.

2-Split

Veel verschillende doelgroepen

Rabobank.com heeft een grote verscheidenheid aan soort bezoekers. Dit zijn verschillende doelgroepen met ieder hun eigen behoeften. Deze verschillende type bezoekers hebben verschillende interesses, zijn op zoek naar andere informatie en moeten daarom goed gegidst worden.

nieuwe structuur

Een nieuwe structuur

De nieuwe structuur voorziet in de grote variëteit aan bezoekers, rekent af met de onbegrijpelijke structuur en gidst iedere bezoeker naar de juiste plek. Rabobank.com heeft één homepage, met één hoofdnavigatie en vormt daardoor één afzender met één stem.

Navigatie herzien

Een geheel nieuwe navigatievorm. Flexibel, getest en zeer effectief.

inpage navigatie

Een belangrijke gids door de website

Om te voorzien in de informatiebehoeftes van de verschillende bezoekers kent Rabobank.com veel pagina's. Het is daarom belangrijk de bezoeker goed door de website te gidsen. De juiste informatie goed en eenvoudig vinden.

De hoofdnavigatie heeft hierbij natuurlijk een belangrijke rol. Maar het is onmogelijk om alle pagina’s hierin aan te bieden. Deze willen we juist heel erg herkenbaar en gefocust houden. Daarom zij we opzoek gegaan naar een ander principe.

De in-page navigatie is de gids door de website. Het herkenbare blauwe element rechts bovenaan de pagina toont de pagina’s één niveau dieper. Dit principe is erg flexibel voor de redactie, want het is schaalbaar in pagina’s en niveaus.

inpage navigatie usertest

Getest en wel

Dit nieuwe principe hebben we natuurlijk getoetst. Gebruikerstesten laten duidelijk zien dat bezoekers de in-page navigatie snel herkenden, goed gebruikten en eenvoudig hun weg door de website vinden.

Overal en altijd

Bezoek Rabobank.com nu op ieder device; laptop, tablet en smartphone

responsive rabobank.com


Met de optimalisatie van Rabobank.com is de website geschikt gemaakt voor alle schermgroottes. Dus of je nu op je telefoon, tablet of laptop Rabobank.com bezoekt, alle pagina's worden optimaal gepresenteerd.

Overzicht en snel op weg

Overzichtspagina's vormen herkenbare hubs voor belangrijke doelgroepen, onderwerpen en organisaties binnen de Rabobank

overzichtspagina duurzaamheid
overzichtspagina development


De overzichtspagina’s vormen de ideale hub voor de verschillende onderdelen binnen Rabobank.com. Er zijn overzichtspagina’s voor de belangrijkste doelgroepen, zoals “Pers” en “Investeerders”; voor de peilers van de Rabobank, zoals “Duurzaamheid” en “Co-operatief”; en voor organisaties binnen de bank, zoals “Rabo Foundation” en “Rabo Development”.

Het belangrijkste doel van deze pagina’s is om de bezoeker een goed overzicht te geven en verder te helpen naar onderliggende content, zoals artikelen, projecten, producten en contact.

Doormiddel van flexibele elementen, een blokkendoos, kan iedere overzichtspagina op basis van de behoeftes van de content owner eenvoudig worden opgebouwd.

Producten & services toegespitst op de klant

De juiste informatie op basis van type klant, behoefte en locatie

productpagina

De productpagina

Een van de belangrijkste doelgroepen voor rabobank.com, zeker internationaal, zijn (prospect) klanten. Met de geoptimaliseerde Rabobank.com kan de particuliere en zakelijke klant vanuit zijn behoefte eenvoudig de relevante informatie voor producten & services vinden.

De behoefte in kaart brengen, met daarbij de juiste productinformatie is een hele klus. Rabobank is nu druk bezig om deze flow te optimaliseren.

circle

Direct contact

Op Rabobank.com worden geen producten verkocht, maar natuurlijk is conversie wel erg belangrijk; naar een locale websites, of contact met productmanager.

circle

Zoek op land

.com is de internationale thuishaven van Rabobank en vormt een belangrijk startpunt voor veel internationaal bezoek. Met de wereldkaart vindt iedere bezoeker zijn weg.

circle

Vind Rabobank local

Voor ieder land de relevante contact- en productinformatie duidelijk gepresenteerd.

Van droom naar realiteit

De ambitie is groot maar de tijd beperkt. Hoe kwamen we in vier maanden al heel erg dicht bij die droom?

proces


In een agile scrum traject is in twee sprints gezamenlijk met Rabobank de droom bepaald. In een multidisciplinair team, bestaande uit een visual designer, interaction designer, copy writer, project owner en scrum master, is samen met de stakeholders binnen de Rabobank het ideale product ontworpen. Dit concept bestond uit een nieuwe structuur, een nieuwe visuele stijl en een nieuwe content strategie. Hierin werden natuurlijk ook de belangrijke probleempunten die werden ondervonden met de oude website getackeld.

Om dit concept te valideren is het ontwerp vervolgens getoetst in een gebruikerstest met eindgebruikers uit de verschillende doelgroepen. De bevindingen van deze tests zijn meegenomen in de volgende realisatie sprints.

In de realisatie is op locatie samen met het technische team van Rabobank een realiseerbaar eindproduct ontwikkeld. Door de lijnen tussen design, techniek en de inhoud goed kort te houden is het gelukt om in hele korte tijd al heel erg dicht bij de droom te komen.