test


de Volkskrant

Transformatie naar een echt digitaal nieuwsmerk


Klant: de Volkskrant, Visual Design: Resoluut, Development: TouchTribe,
Periode: 2013 - 2014, Contactpersoon: Evan Gelders

Transformatie naar een écht digitaal nieuwsmerk

Voor de Volkskrant ontwikkelden wij samen met Resoluut de nieuwe digitale propositie en bijbehorende producten: een strategie met alle content uit de krant, betaalde artikelen en digitale services. Voor de lezer écht de krant van nu. Voor de Volkskrant een manier om haar lezers nog meer te bieden, om nieuwe lezers te bereiken, maar zeker ook een nieuwe manier om geld te verdienen.

Met een rijke responsive website en apps voor iOS en Android (ontwikkeld samen met Touchtribe) bieden we de lezer een unified experience en altijd de optimale lees ervaring.

En we zijn erg trots op het resultaat.

Volkskrant Responsive Interaction Design
Volkskrant Apps Interaction Design


Bekijk hieronder het resultaat of lees in meer detail over de digitale Volkskrant, digitale leeservaring en de Volkskrant apps

Het ontwerp in vogelvlucht

“De Volkskrant biedt je het laatste nieuws, inzicht, analyse en opinie, en gidst je door het culturele landschap.”

1. Alle artikelen uit de krant

Voor de nieuwe digitale Volkskrant zijn alle artikelen uit de papieren krant en magazine ontbundeld en samen met het andere nieuws ondergebracht in een nieuwe structuur, optimaal om digitaal te lezen.

alles uit de krant

2. Nieuws vs. Cultuur & Leven

De twee nieuwe ‘übersecties’ vertegenwoordigen de digitale propositie van de Volkskrant. ‘Nieuws’ is urgent, opiniërend en brengt verdieping. ‘Cultuur en leven’ is eigenwijs, biedt inspiratie en is gidsend. Met de Uit- & Thuisagenda vind je altijd iets leuks om te doen vanavond of dit weekend.

alles uit de krant

Nieuws

Cultuur & Leven

3. Nieuws vs. Uitgelicht

Niet alle artikelen zijn hetzelfde. Daarom heeft iedere sectie twee artikelstromen. ‘Nieuws’ bevat feitelijke nieuws-artikelen, is snel en altijd gratis. ‘Uitgelicht’ brengt verdieping en achtergronden bij het nieuws, is iets langzamer en het kan zijn dat de lezer hiervoor moet betalen.

nieuws

4. Betaalde artikelen: Plus

Voor sommige verdiepende artikelen moet de lezer betalen. Deze artikelen zijn eenvoudig te herkennen aan het pluslabel. Ben je nog geen abonnee? Probeer dan 2 weken gratis of koop eenvoudig een dag-, week-, of maandpas.

plus ankeiler

Ankeiler betaald artikel

plus playwall

Paywall betaald artikel

5. Optimale digitale leeservaring

De digitale krant lees je op een beeldscherm. Dit is natuurlijk heel anders dan de krant op papier. In het nieuwe ontwerp ligt de focus op het artikel en heeft de redactie alle ruimte en mogelijkheden om dit te verrijken. In het doorlees-paneel heeft de lezer gerelateerde content altijd bij de hand.

optimale leeservaring

6. De ideale distributie: hyperdistributie

Foto’s maken van de krant om deze vervolgens te delen via de bekende social kanalen is verleden tijd. Alle artikelen - ook betaalde - kunnen eenvoudig door de lezer gedeeld worden. Al je volgers en vrienden mogen deze gewoon lezen, helemaal gratis.

artikel delen

Deel alle artikelen

gedeeld artikel

Iedereen mag deze artikelen lezen

7. Online service: tools om de krant optimaal te lezen

Om het lezen nog gemakkelijker te maken biedt de digitale Volkskrant nieuwe services. Met een persoonlijke nieuwslijst kan de lezer favoriete onderwerpen, auteurs, columns en rubrieken volgen. Ook kan de lezer artikelen bewaren om later verder lezen, op ieder device en zelfs offline voor in het vliegtuig.

beeld

Artikelen bewaren - Onderwerpen, auteurs en rubrieken volgen

8. De Volkskrant gidst je door het culturele landschap

Met een groot aanbod aan artikelen en recensies over boeken, theater, film, muziek, kunst en nog veel meer is de Volkskrant dé gids door het culturele landschap. De Cultuuragenda biedt de lezer de optimale manier om te kijken wat er dit weekend te doen is, in de buurt en specifiek op genre.

cultuuragenda

Cultuuragenda

alle recensies

Alle recensies

9. Foto's prachtig in beeld

De Volkskrant heeft een geweldige fotoredactie. Foto en video zijn steeds belangrijker geworden bij het brengen van nieuws en achtergronden. De nieuwe Volkskrant brengt met de sectie in Beeld foto’s zoals ze bedoeld zijn, waarbij niets wordt afgesneden en de verhouding van de foto’s blijft behouden.

beeld

10. Responsive website & apps voor iOS & Android

De digitale Volkskrant zal altijd en overal tot de beschikking staan van de lezer. De responsive website maakt de Volkskrant te lezen in de browser van elk device naar keuze. Maar we hebben ook gezorgd voor native apps, die dezelfde experience bieden en geoptimaliseerd zijn voor de beste leeservaring. Deze bevatten zelfs nog een paar mooie extra’s, zoals offline lezen.

responsive website

Responsive website

native iOS Android apps

Apps iOS & Android

Lees in meer detail over deze case in de volgende artikelen

Digitaal krantenproduct

De digitale Volkskrant

Van strategie tot propositie

Lees meer
Lees de krant digitaal

Digitale leeservaring

Ontwerpen voor de optimale krantenervaring

Lees meer
Volkskrant apps

de Volkskrant apps

De vertaling naar native iOS & Android apps

Lees meer