16 november 2020

Hoe B2E-apps ervoor zorgen dat je efficiënter werkt en sneller opschaalt

Bedrijven en organisaties focussen als 't goed is op hun klanten: of dat nu consumenten (B2C) of andere bedrijven (B2B) zijn. Logisch, want daarmee stromen de euro’s binnen. Business-to-employee (B2E) is vaak nog het ondergeschoven kindje in de bedrijfsstrategie. Zonde, want het levert veel op. Kostenbesparing, tijdswinst en blijere medewerkers zijn belangrijke voordelen. Kortom: een sterke B2E-strategie maakt je bedrijf succesvoller. En daarmee kan je de klant ook weer beter bedienen.

Business-to-employee strategie: focus op medewerkerservaring

Van zakelijke dienstverleners tot retailers: elk bedrijf heeft baat bij een sterke B2E-strategie. Hierbij focus je op interne systemen of apps en zoek je naar manieren om succesvoller te worden. Dit wordt ook wel procesoptimalisatie genoemd. Denk bijvoorbeeld aan een slimmer en gebruiksvriendelijker systeem waardoor je kan opschalen of sneller kan werken. Hierdoor groeit je business value sterk.

Twee voorbeelden van succesvolle B2E-apps

In dit artikel vertel ik je over 2 applicaties die wij vanuit productdesign bureau Soda studio samen met klanten hebben gemaakt en wat dat succes inhoudt. Heeft het je geïnspireerd? Blijf dan nog even plakken, want hieronder geef ik twee voorbeelden van succesvolle B2E-apps:

 

1 – App voor Albert Heijn: processen 25% efficiënter

Albert Heijn-medewerkers runden tot voor kort met 9 verschillende systemen de fysieke winkels. Deze systemen waren traag, gebruiksonvriendelijk en onnauwkeurig. Wij maakten samen met Albert Heijn de medewerkersapp ‘Wink’. Deze app heeft gezorgd voor 25% tijdswinst! Bovendien worden er veel minder fouten gemaakt en is er geen training meer nodig om de app te gebruiken. Vroeger konden alleen ervaren medewerkers de applicaties gebruiken en ook dan pas na een hoop leeswerk. Met 80.000 winkelmedewerkers maakt de innovatieve nieuwe app grote impact op de processen.

Meer lezen over de app voor Albert Heijn? Bekijk dan onze case.

2 – Applicatie voor Amsterdam Parkeerbeheer (Egis): afhandeling van bezwaren op boetes 2 keer sneller

Per jaar worden er in Amsterdam 900.000 parkeerboetes uitgedeeld. Op ongeveer 10% tekenen mensen bezwaar aan. Het afhandelen van deze bezwaren werd voorheen handmatig in meerdere gebruiksonvriendelijke applicaties gedaan. Een tijdrovende en foutgevoelige klus. Dat schreeuwde om een goed ontworpen B2E-app.

Bezwaren komen nu automatisch terecht bij de relevante werknemer. Die beoordeelt het bezwaar en klikt met kant-en-klare templates de juiste juridische reactie bij elkaar. Bezwaren worden hierdoor 2 keer zo snel afgehandeld, wat nodig is want het aantal groeit met de dag. Tel uit je winst: het werk wordt beter en sneller gedaan, je personeel is blijer en het aantal bezwaren kan groeien zonder dat daar meer personeel voor nodig is.

Hoe B2E-apps ervoor zorgen dat je efficiënter werkt en sneller opschaalt

5 tips voor een vliegende start

Schaalbaarheid, kostenbesparing, tijdswinst en fijner werken: allemaal redenen om je interne applicaties op orde te hebben. Zeker in tijden van corona waarbij er veel op afstand wordt gewerkt. Maar hoe pak je dit strategisch aan? Met deze 5 tips help ik je op weg.

 

1. Betrek je medewerkers vanaf het eerste idee

Je medewerkers gebruiken de systemen dagelijks. Betrek ze daarom in het hele proces. Daar komt waardevolle kennis uit waarmee je de applicatie veel slimmer maakt. Daarnaast zorgt het ervoor dat ze het nieuwe systeem sneller omarmen.

 

2. Maak je ideeën visueel met designs en prototypes

Praten en schrijven is één, maar een ontwerp komt pas echt tot leven als er een design van is. Hiermee maak je de ideeën visueel en krijg je waardevolle, concrete feedback om de app nog meer te verbeteren. Het maken van zo’n design is een vak apart. Schakel hiervoor een UX-designer in die de gebruiksvriendelijkheid en schaalbaarheid van de app waarborgt.

 

3. Versterk je business case met kwantitatieve data

Maak een nulmeting aan de hand van de huidige situatie. Doe dezelfde test met een prototype van het nieuwe concept. Dit levert krachtige inzichten op over de impact die je maakt. Bovendien wordt daarmee het overtuigen van je stakeholders, voor bijvoorbeeld budget, makkelijker.

 

4. Kies de juist ontwikkelingstechnologie

Denk voordat je de app gaat bouwen goed na over toekomstige functionaliteiten die erin moeten komen. Kies op basis daarvan de juiste technologie om in te ontwikkelen. Wij zijn enthousiast over low-code software zoals Mendix en OutSystems. Hiervoor werken wij samen met onze collega’s van Webflight. Met low-code software bouw je in hoog tempo veel functionaliteiten. Ook koppel je dit eenvoudig aan bestaande systemen en databases.

 

5. Blijf testen

Zorg dat de KPI’s voor iedereen duidelijk zijn, zodat alle teamleden naar hetzelfde doel werken. Voer tijdens het ontwerp- en ontwikkelproces user tests uit, om de effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid te waarborgen. Zo weet je zeker dat je echt voor je doelgroep aan het werk bent: de medewerkers die er fijn en snel mee moeten gaan werken.

De voordelen van een B2E-app

Goedwerkende personeelsapps kunnen de processen binnen je bedrijf enorm versoepelen. Taken verlopen efficiënter en nauwkeuriger, waardoor er veel kosten bespaard worden en je verder kan opschalen. Daarnaast maak je je personeel gelukkig met een gebruiksvriendelijke applicatie. B2E-apps zijn een absolute win voor je klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid en omzet.

Heb je een vraag over dit artikel of wil je meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op.

Written by

-

Bekijk alle blogs