08 January 2021

Delight in UX design: magische user experiences ontwerpen

Tom

UX designer

Als zowel wij als onze gebruikers blij zijn is onze dag gemaakt. Dat kan 'm in kleine designdingen zitten. Een duwtje in juiste richting, precies op het juiste moment. Iets doen wat vroeger veel moeite kostte en wat nu met 1 klik klaar is. Of onze klanten helpen met moeilijke beslissingen maken.   De juiste oplossingen halen zoveel mogelijk frictie weg. En voelen logisch in de reis van een digitaal product. Wanneer je stappen die als vanzelfsprekend worden gezien wegneemt, creëer je magie.   Door de stappen die gebruikers moeten doorlopen om hun doel te bereiken opnieuw in te richten of zelfs helemaal te laten verdwijnen, hebben gebruikers nauwelijks in de gaten hoe het product voor hen werkt. En, nog belangrijker, ze hoeven niet na te denken. Ze kunnen gewoon doen. Doen wat al natuurlijk voelt.   Maar hoe voelen zulke natuurlijke flows? En: hoe maken we ze?

Een magische manier om je doel te bereiken

Als je ooit een auto hebt ontgrendeld met de sleutels nog in je broekzak, wil je waarschijnlijk nooit meer terug naar de oude manier. Je hoeft niks te installeren: de verbinding tussen auto en sleutel werkt meteen. Alle frictie is weggenomen. Geen knoppen meer om in te drukken.

Delight in UX design: magische user experiences ontwerpen

Wat dit zo goed maakt, is dat engineers en designers het voornaamste doel in acht hebben gehouden: je auto instappen. Het doel was niet om het gedoe met sleutels en sleutelgaten op te lossen. Daar waren sleutels met afstandsbediening tenslotte al voor. Maar nu hoef je dus niet meer door je tas te rommelen om je autosleutel te vinden. En je hoeft ook geen knop op een afstandsbediening meer in te drukken. Als de auto op slot is, open je gewoon het portier. Je stapt in en that’s it.

 

Met de sleutel in je auto druk je op de startknop en de motor start. Je rijdt weg zonder ook maar 1 keer je sleutel aangeraakt te hebben.

Een minder magische manier om te verbinden, maar wel eentje waar je blij van wordt

Voor de iPad Pro uit 2018 maakte Apple een tweede generatie van hun Apple Pencil. Om de Pencil te verbinden en te gebruiken, klik je het aan de zijkant van je iPad. Een heerlijk klein HUD’tje bevestigt dat de Pencil verbonden is en je kunt ‘m gaan gebruiken.

 

Het is een leuke oplossing (en veel beter dan de eerste Apple Pencil) maar het voelt niet intuïtief. Je wordt er blij van, maar het voelt niet magisch. Niemand koopt een potlood en houdt het tegen de zijkant van hun schetsblok voordat ze ermee gaan tekenen.

 

Je wil tekenen. Je wil niet verbinden.

Delight in UX design: magische user experiences ontwerpen

Je raadt het al: de meest natuurlijke manier om je Pencil in te stellen is ermee op het op het scherm van je iPad te tikken, en het dan te kunnen gebruiken. Meteen. Een HUD’tje bevestigt de verbinding dan even. Zo hoeft de gebruiker geen seconde na te denken.

Reality met virtual reality mixen

We vinden ook magie in de wereld van virtual reality. Laten we kijken naar hoe geweldig Oculus Quest de volgende problemen oplost. Probleem 1: je moet je bewust zijn van de grenzen van je speelruimte. Probleem 2: je moet snel even de echte wereld in kunnen kijken.

 

De Guardian-functie van Oculus laat je op natuurlijke wijze een plek op de grond omcirkelen waar je veilig in speelt en loopt terwijl je je VR-headset draagt. De 4 camera’s op de headset maken deze functie zo betrouwbaar dat je vrij kunt rondlopen terwijl je helemaal in je spel opgaat. Met je zicht dus geblokkeerd.

 

Andere headsets hebben knoppen waarmee je tussen virtual reality en de echte wereld wisselt. Oculus laat je even de echte wereld in spieken, of er zelfs even inlopen, om vervolgens naadloos terug je spel in te stappen.

 

In de virtual reality-wereld is de virtuele muur standaard verborgen. Maar wanneer jij of je handen in de buurt van de grens van je veilige speelzone komen en bijvoorbeeld een lamp of kast dreigt te raken, laat Oculus je de virtuele muur zien als waarschuwing. Als je daar te dichtbij komt, krijg je een kijkgaatje naar de echte wereld te zien (ze noemen het ‘Passthrough’). Steek je hoofd wat verder uit of loop je speelzone uit en je ziet de kamer waarin je je bevindt. Met een virtuele muur erin. Echt mindblowing.

 

Ik ben helemaal geen gamer maar toen ik dit voor het eerst probeerde was ik verkocht. Ik pre-orderde de Quest onderweg naar huis omdat ik dit zelf ook moest hebben.

 

Ik bedoel, wat voelt er nu natuurlijker dan letterlijk vanuit de virtuele wereld de echte wereld inlopen? In dit filmpje zie je hoe je de speelzone instelt en hoe dat lopen werkt.

Tap to go

Bij Soda hadden we het privilege om ook aan een paar fantastische (lees: award-winning) producten te werken.

 

Een daarvan is Tap to go. Een frictieloze manier om bij AH To Go’s te betalen. Omdat de locatie en context helemaal om snelheid draaiden, ontwierpen we de betaalervaring daar ook op. Het droomscenario? Je pakt je product en loopt de winkel uit.

 

We ontwierpen het product zo dat er maar 3 stappen zijn: tap je kaart op het productlabel, pak je product en stap op je trein.

Maar hoe maak je magie dan?

Met design willen we frictie zoveel mogelijk verminderen. Maar wanneer we frictie helemaal wegnemen, creëren we een naadloze ervaring die natuurlijk en magisch voelt. We moeten een stap vooruit denken, kritisch zijn over traditionele stappen die men voor lief neemt, en het kerndoel in het vizier houden. Om gebruikers zoveel mogelijk moeite te besparen.

 

Willen gebruikers hun Pencil verbinden, of ermee tekenen?

Written by

Tom - UX designer

Bekijk alle blogs