09 February 2021

Zo laat je gebruikers sneller kennismaken met je app

Modeste

UX designer

Apple maakt het nu wel héél gemakkelijk om jouw app in de handen van je (nieuwe) klanten te krijgen. De nieuwe functie App Clips is in september 2020 uitgekomen met de iOS 14-update.

Beeld je maar in: je wandelt een supermarkt binnen en wil korting krijgen, maar daarvoor moet je je registreren voor een kortingskaart. De app heb je nog niet, maar ernaar zoeken in de App Store en dan downloaden is ook zo'n gedoe.

Dat is zonde, vindt Apple. Met hetzelfde gemak scan je met je iPhone een App Clip-code, waarna je letterlijk binnen een paar seconden het scherm voor je kortingskaart ziet. Precies zoals in de 'gewone' app.

Zo werkt het

Een App Clip is een doelgerichte, kleinere versie van jouw app, met alleen de informatie of handeling die je klant op dat moment zoekt. Aanbiedingen checken, betalen voor parkeren, de bustijden bij deze halte bekijken, noem het maar op. Je klant opent een App Clip door een code te scannen en ziet direct het deel van de app die zij willen zien. En niets anders.

 

Wil je klant meer van de app gebruiken, dan downloaden zij met één druk op de knop de rest erbij. Ideaal voor je klant en voor jouw organisatie.

 

Als organisatie wil je dat je klant zo snel mogelijk in jouw wereld zit. Daar kun je tenslotte de beste ervaring bieden. App Clips zijn zo ontwikkeld dat gebruikers nauwelijks doorhebben dat ze niet in de volledige versie van je app zitten. Klanten vinden jouw App Clip overal: op je website, wanneer iemand een link stuurt naar je website, als QR-code in je vestiging of op jouw producten.

 

Met een paar kleine aanpassingen op de bestaande code van je app bied je App Clips al aan. De branding van je bestaande app wordt volledig meegenomen. En als je relevante acties of producten wil uitlichten binnen de Clip, dan kan dat ook.

Waar vind je App Clips?

Gebruikers laten proeven van jouw zorgvuldig ontworpen app, dat klinkt interessant. Welke bedrijven doen dit al en hoe?

 

Kom tot rust met een mindfulness-oefening

Unwind is een van de meest toegankelijke meditatie-apps. Als je een link naar Unwind stuurt of mailt, komt de App Clip tevoorschijn en kan je vriend direct met drie meditaties meedoen. Is de sessie afgelopen, dan presenteert de App Clip wat je nog meer kunt doen met de volledige app. Open de App Clip op je iPhone.

 

We vinden dit een uitstekend voorbeeld van hoe een App Clip een échte preview kan zijn van je app. Want wat dacht je van een proefles Spaans in een Clip die je kan scannen als je in het vliegtuig stapt naar Spanje? Snel nog even de hele app downloaden als het bevalt, dan kan je de hele vlucht oefenen.

Zo laat je gebruikers sneller kennismaken met je app

Wat is het nut voor jouw organisatie?

Wij zien dat gebruikers behoefte hebben aan een laagdrempelige kennismaking met apps. We begrijpen ook als geen ander hoe zonde het is als jouw gebruikers de meerwaarde van je app niet leren kennen. Met App Clips krijg je de mogelijkheid om nieuwe klanten te werven voor jouw app.

 

Inmiddels hebben wij ons flink verdiept in de kansen voor jouw organisatie omtrent deze nieuwe iOS 14 functie. We bedachten een paar innovatieve concepten die wij samen met jou werkelijkheid zouden kunnen maken.

Personal coaching voor alle fitnessfanaten

Personal coaching kent een prijskaartje, maar met slim gebruik van App Clips krijgt elke bezoeker van de sportschool een personal coach. Door bij elk fitnessapparaat een App Clip te plaatsen geef je toelichting over het gebruik, de spierinspanning en de juiste houding. Als uitbreiding kan de gebruiker de volledige app installeren voor het opslaan van routines, lessen boeken en in- en uitchecken bij de gym.

Zo laat je gebruikers sneller kennismaken met je app

Voordeel vanaf het eerste bakje koffie

Als koffietent wil je je vaste klanten net wat meer bieden, met een stempelkaart bijvoorbeeld. Papieren stempelkaarten raken kwijt, en voor digitaal sparen heeft je klant een account nodig. Je kan aangeven dat ze een account aan kunnen maken wanneer ze bij je afrekenen, maar dat zijn ze waarschijnlijk alweer vergeten tegen de tijd dat ze thuiskomen.

 

De oplossing? Plaats bij je kassa een scanbare code. Er verschijnt een App Clip waar gebruikers met één tik hun account bij je aanmaken. Zo pakken ze direct een stempel op hun eerste aankoop als vaste klant en ontvangen ze bij thuiskomst een bedankje en herinnering om hun accountactivatie af te ronden in de app of App Clip.

Zo laat je gebruikers sneller kennismaken met je app

Self-service wifi-installatie

Een wifinetwerk installeren vindt bijna niemand leuk. Wachten op een installateur kost je klant tijd, en de installateur die is inbegrepen bij nieuwe klanten kost jouw organisatie geld. Een App Clip op de router kan je nieuwe klant een geweldige gebruikerservaring bieden, door je klant stap voor stap door een simpel proces te begeleiden. Is je klant klaar met instellen, dan kunnen zij uitbreiden naar de volledige app om meer snelheid te kopen, gegevens te beheren of rekeningen te bekijken.

Zo laat je gebruikers sneller kennismaken met je app

Klaar om ontdekt te worden?

App Clips zijn een interessante manier om nieuwe app-gebruikers te werven. Met weinig moeite creëer jij App Clips en ontdekken klanten jouw app.

 

Benieuwd hoe we met App Clips de discoverability van jouw app kunnen verhogen? Wij denken graag met je mee. Neem contact op met Flin Nortier. Ben je eerder nieuwsgierig naar voorbeelden die relevant zijn voor jouw markt? Bekijk onze cases.

 

Soda studio is een strategisch product ontwerpbureau in Amsterdam. We zijn gespecialiseerd in het ontwerpen van digitale producten met impact op mens én business.

Written by

Modeste - UX designer

Bekijk alle blogs