We lichten eerst het model toe en sluiten af met een printvriendelijke pdf-versie.
23 februari 2021
4 cruciale stappen voordat je begint met ontwerpen
Bam, er is een nieuwe ontwerpopdracht en je staat in de startblokken! Maar waar begin je? Bij het visualiseren van alles wat in je opkomt, of toch beter van niet?
Als UX-ontwerper wil je natuurlijk een zo goed mogelijk product neerzetten. Maar voor het zover is, is het goed om samen met de klant eerst nog eens na te gaan waarvoor en voor wie je het doet.
Je ontwerpt voor alle soorten eindgebruikers en contexten. En dat maakt dat er soms wel héél veel richtingen zijn die je in kunt gaan.
Om de fase van begrijpen (niet alleen het project, maar ook elkaar) goed te kickstarten hebben we ons UX Canvas opgezet, bestaande uit vier simpele stappen. Je kunt het zien als een beknopte verzameling van bekende methodes zoals designsprints en het productcanvas.
1. Krijg de vraag scherp
Onderzoek eerst waarvoor de klant jou heeft ingeschakeld. De product owner, vaak de primaire contactpersoon, heeft waarschijnlijk inzichten en ideeën die een goed startpunt zijn. Vraag vanaf de eerste briefing goed door waarom de opdrachtgever datgene wil, welk ‘bewijs’ er is voor de behoefte bij de doelgroep, of dat er al eens een (markt)onderzoek is geweest.
Ook belangrijk: wanneer is het project voor de klant een succes? Wat willen ze bereiken, en welke visie hoort daarbij? Je merkt al snel dat die antwoorden erg kunnen verschillen per stakeholder.
En, tenslotte, wat is de grootste ontwerpuitdaging als de visie straks concreet moet gaan worden? Denk aan een stelling als ‘hoe zorgen we ervoor dat je, met de app van stepverhuurder Dott, een step kunt vinden en huren in minder dan 2 minuten?’.
Tip: Stel de ‘waarom’-vraag tenminste drie keer. Dus: ‘Waarom wil je een nieuwe website?’ (omdat klanten niet tevreden zijn), ‘Waarom zijn ze niet tevreden?’ (ze komen niet door de checkout), ‘Waarom komen ze niet door de checkout?’ (de navigatie in de checkout is niet overzichtelijk). De ontwerpuitdaging komt dan vanzelf naar boven; ‘ik wil de checkout overzichtelijk maken door de navigatie te optimaliseren’.
2. Verdiep je in de eindgebruiker
Leer de eindgebruiker kennen, dat is waar user experience begint! Doelgroepen zijn te definiëren met allerlei factoren. Denk aan hun levensfase, leeftijd, ervaring en opleidingsniveau.
De wereld van een zakenpersoon verschilt van die van een tiener met een krantenwijk, of een kind dat huiswerk maakt. Sta stil bij de denkwijze van de eindgebruiker en hoe zij zich gedragen in de context van het probleem waarvoor je ontwerpt.
Misschien kom je er wel achter dat sommige demografische factoren (geslacht, leeftijd) juist mínder een rol spelen bij je probleemstelling. Door de relevante eigenschappen van je doelgroep te kennen kun je bij het tekenen makkelijker knopen doorhakken.
3. Ken de context
Een website of app wordt lang niet altijd op dezelfde plek en hetzelfde moment gebruikt. Zit je eindgebruiker het liefst eindeloos te scrollen op zijn telefoon als de kinderen eindelijk in bed liggen? Of opent hij deze app in alle haast wanneer hij net klaar is met werken, en wil weten hoe laat de trein vertrekt? Ook voor de omgeving geldt dat meerdere factoren bepalend zijn voor het ontwerp.
Denk ook aan anderen die invloed hebben op jouw doelgroep: Is jouw eindgebruiker de enige die het product gebruikt? Als je een abonnement hebt bij een internetprovider dat gedeeld wordt met een huisgenoot, zal dat niet het geval zijn. Al deze factoren leveren belangrijke informatie op die je nodig hebt voor het maken van jouw ontwerp.
4. Werk een scenario uit
Met het opstellen van scenario’s vallen alle puzzelstukjes (het probleem, de eindgebruiker, en de omgeving) op hun plek. De korte verhaaltjes zijn een goede manier om te toetsen of je oplossing ook past bij de drie criteria.
De scenario’s lijken een beetje op een customer journey map, maar dan zonder de ‘pains’ en ‘opportunities’ die je daarbij zou gebruiken; het gaat hierbij om een nieuw product.
Tijdens het uittekenen van de stappen krijg je per stap een beeld van het gevoel en emotie bij de doelgroep. Voor ál die specifieke momenten is het uiteindelijk zaak om een ervaring te bedenken die daarbij past; dát zijn de oplossingen die je moet gaan tekenen!
Tip: Definieer eerst het begin- en eindpunt, dan kader je de discussie direct goed af.
Download het UX canvas en ga aan de slag!
Wil jij dat je bij een volgend project beter voorbereid bent of kun je wel wat hulp gebruiken voordat je gaat tekenen? Volg bovenstaande stappen en je zult merken dat je het niet alleen voor jezelf makkelijk maakt, maar dat het project ook een succes wordt voor je klant en vooral de eindgebruiker.
Nog een paar laatste tips:
- Probeer deze methode eens voor een project, of voor losse features of user stories. In het laatste geval hoef je misschien niet alle stappen opnieuw te doorlopen, maar kun je het canvas wel als checklist gebruiken.
- Faciliteer een sessie met de belangrijkste stakeholders waarbij je per onderdeel brainstormt en discussieert. Zo krijg je de neuzen dezelfde kant op!
- Bekijk ter inspiratie de ingevulde voorbeeldversie in de pdf.
- Is de doelgroep of context uiteenlopend? Vul voor de ‘uitersten’ een apart, extra canvas in.
- Sta open voor nieuwe inzichten. Met nieuwe learnings is het goed om het canvas nog eens te herzien, al dan niet in een vervolgsessie.
Ook aan de slag bij Soda?
Lijkt het je leuk om onze nieuwe collega te worden? Bij Soda studio zijn we op zoek naar nieuwe talenten. Check onze vacatures en wie weet werken we binnenkort samen aan een gaaf project!
Bij Soda denken we met onze analytische blik strategisch na over het product en creëren we designs die we constant valideren mét de eindgebruiker. We halen daarbij naar boven waar het écht om gaat en blazen we elk product nieuw leven in.