Als we bij Soda aan digitale producten werken, dan werken we niet alleen met developers, maar ook met copywriters, researchers, marketeers, en zo kennen we er nog wel een paar.
Iedereen heeft hetzelfde gezamenlijke doel: met z’n allen aan hetzelfde, geweldige product te werken om waarde toe te voegen voor je klanten en het bedrijf. Dat gaat verder dan alleen het stukje waar je zélf dagelijks verantwoordelijk voor bent, dat doe je door elkaar te begrijpen en vanuit dezelfde basis te beginnen om sámen iets te bouwen, in plaats van beginnen op verschillende plekken en vervolgens touwtrekken om wie gelijk heeft.
Een solide design system vormt die basis voor iedereen. Het is, net als je digitale product, nooit écht af. Iedereen kan eraan bijdragen en er waarde uit halen.
Hoe werkt dat dan, praktisch gezien?
Om bij het voorbeeld van de knop te blijven; naast een bepaald design en een stuk code, is de inhoud van een knop veelbepalend voor de duidelijkheid en daarmee het succes van je call-to-action.
- Een copywriter zal snel een mening klaar hebben over een knop waar een marketeer ‘Klik Alsjeblieft Hier Om te Beginnen!’ in heeft gezet, en zit niet te wachten om ieder detail aan te passen in elke uiting die er gemaakt wordt. In plaats daarvan schrijft de copywriter vaak ook algemenere richtlijnen, zoals een brand voice. De tone of voice of specifiek woordgebruik zijn voor iedereen terug te vinden. Het designsystem kan de plek zijn waar een developer leest welke teksten hij kan gebruiken in een knop, en hoe deze knop gestijld moet worden, misschien zelfs zonder dat er een designer aan te pas komt.
- Een researcher heeft tijdens een aantal usabilitytests ontdekt dat knoppen met enkel iconen (en geen tekst) onduidelijk zijn voor een groot deel van je doelgroep. Maar de researcher is zelf niet direct verantwoordelijk voor de uitwerking, aanpassing en implementatie van een design. In plaats van het testen en nakijken van elke update, kunnen researchers hun bevindingen algemeen kenbaar maken in een design system. Op deze manier weet iedere designer dat alleen icons nÃet genoeg zijn, zonder het steeds te hoeven checken met een researcher, of het specifieke onderzoek op te zoeken waaruit dat bleek.
En hoe nu verder?
Een goed design system is nooit af, maar is een levend document. Het zal zich blijven ontwikkelen aan de hand van nieuwe inzichten en ontwikkelingen en blijft altijd een sterke basis geven aan je organisatie en teams.
Ik gaf hierboven twee praktische voorbeelden voor de toepassing van een design systeem voor disciplines waar je misschien niet direct aan zou denken. In deel 2 pak ik die draad weer op, en begin ik met wat abstractere disciplines binnen een productteam, en hoe een design systeem hun leven makkelijker kan maken. Aan de hand daarvan leg ik verder uit hoe je een design systeem inzet om grotere onderwerpen aan te snijden, zoals productvisie en strategie.