24 februari 2023

Zo maak je jouw digitale kanalen gereed voor de European Accessibility Act (EAA)

Tim

UX designer

Als je na 28 juni 2025 meer dan 10 werknemers en een omzet van meer dan 2 miljoen euro hebt, dan moet je voldoen aan de European Accessibility Act, of een boete riskeren. Het jaar 2025 klinkt nu misschien nog heel ver, maar bedrijven zoals H&M, Albert Heijn, Amazon, bol.com, en natuurlijk Apple (die dit al veel langer doet) besteden hier nu al aandacht aan om dit op tijd voor elkaar te krijgen.

Accessibility vergroot je markt

Bij accessibility gaat het erom dat iedereen, met of zonder beperking, de kans krijgt om gebruik te maken van alle vormen van voorzieningen, informatie en dienstverlening. Denk daarbij aan het gebruik van internet, computers en smartphones.

Naast dat het natuurlijk vriendelijk is voor je gebruikers, biedt dit ook kansen voor het vergroten van je business. Het blijkt dat ongeveer 20% van de wereldbevolking een tijdelijke of permanente beperking heeft en behoefte heeft aan een toegankelijke website. Dat zijn 3,4 miljoen mensen in Nederland, 148 miljoen mensen in Europa en 1,5 miljard mensen over de hele wereld. Denk daarbij aan mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn, doof of slechthorend, motorisch beperkt of zwakbegaafd, autistisch, laaggeletterd, maar ook ouder zijn.

Zo maak je jouw digitale kanalen gereed voor de European Accessibility Act (EAA)
Bron: webaccessibilityaward

De meest voorkomende problemen

Er zijn heel veel verschillende interface-uitdagingen voor gebruikers met een beperking. Aan de hand van drie voorbeelden laten we zien hoe gevarieerd de uitdagingen kunnen zijn.

Slecht contrast van tekst

Door te weinig contrast kunnen slechtzienden maar ook ouderen de informatie op jouw website of app slecht lezen. Kijk maar eens naar de afbeelding hieronder. Als je het kleurcontrast wel goed waarneemt zou je misschien niet vermoeden dat het linker voorbeeld voor sommige mensen slecht te lezen is.

Tip: via een contrast check plug-in of applicatie kun je tegenwoordig vrij eenvoudig controleren of alle tekst goed te lezen is en voldoet aan de regels.

Zo maak je jouw digitale kanalen gereed voor de European Accessibility Act (EAA)

Navigeren via een toetsenbord / screenreader werkt niet (goed)

Slechtzienden of blinde mensen maken vaak gebruik van een screenreader die alle informatie opleest. Als je website niet goed in elkaar zit snappen deze gebruikers niet goed wat de structuur is van een pagina. Dit kan voor frustratie zorgen en uiteindelijk een gemiste klant. Iets wat je kunt doen is het consistent hiërarchisch gebruiken van koppen zoals H1, H2, H3 in je design systeem en de opzet van je pagina’s om de structuur van de inhoud aan te geven. Net zoals paragrafen en subparagrafen dat doen in een boek.

Zo maak je jouw digitale kanalen gereed voor de European Accessibility Act (EAA)

Geen (goed) gebruik van alt teksten

Als je als gebruiker slechtziend / blind bent en screenreader gebruikt, hoe krijg je dan een impressie van een afbeelding of illustratie die belangrijk is voor de context? Daarvoor bestaan alt-teksten. Een screenreader kan oplezen welke alt-tekst er geschreven staan.

Schrijf dus niet “IMG09356.jpg” of “laptop” als alt-text maar bijvoorbeeld bij de afbeelding hieronder: “macbook pro naast helder drinkglas op een bruine houten tafel”. Zo kan een slechtziend of blind persoon echt iets voorstellen bij een afbeelding.

Tip: bied ook alternatieven voor video’s en audio in tekst.

Zo maak je jouw digitale kanalen gereed voor de European Accessibility Act (EAA)

Soda helpt je verder

Om aan deze verplichtingen te voldoen zijn er een hoop regels vastgesteld in de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Door accessibility mee te nemen in de opzet van je design systeem zorg je dat je goed bent voorbereid op dit nieuwe Europese beleid. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met onze Managing Partner Flin Nortier.

Written by

Tim - UX designer

Bekijk alle blogs