Twill

Digitale transformatie van een logistiek platform

Services

  • UX design,
  • Business-to-business,
  • Strategy

Twill is een slimme scale-up binnen het Deense Maersk. Samen ontwikkelden we een platform voor het boeken en managen van logistiek en transport, speciaal voor kleine ondernemers. Hoe we dat in goede banen wisten te leiden? Met een gebruiksvriendelijke en intuïtive interface die ze stap voor stap helpt een container te boeken én ondersteunt bij alle processen die daarbij komen kijken.

Gedreven door ambitie

Inmiddels kan er van en naar meer dan 160 landen verscheept worden via Twill, een prestatie op zich. En dat zagen we terug in de cijfers. Afgelopen jaar sloten zich ruim 2500 nieuwe klanten aan en werden er meer dan 200.000 containers (TEU's) verscheept!

Constante optimalisatie

Constante optimalisatie

Samen met de data experts van Twill ontwikkelden we een werkwijze om research en testen onderdeel te maken van het ontwerp- en ontwikkelproces. Door constant te blijven optimaliseren aan de hand van die data, is de conversie van de booking flow flink gestegen. Net als het aantal actieve en terugkerende bezoekers.

Wereldwijd toegankelijk

Wereldwijd toegankelijk

En dat is nog niet alles. Ook het gebruiksgemak is enorm verbeterd voor bezoekers van over de hele planeet. Naast het omgaan met allerlei talen, hebben we door veel onderzoek en iteratie ook de beste oplossingen kunnen vinden voor verschillende valuta's en tijdzones.

Een logische logistiek

Een logische logistiek

Niet alleen de booking flow kreeg een opschoonbeurt. Ook het managen en tracken van geboekte containers gaat makkelijker en overzichtelijker. Je ziet precies waar je container is en wanneer die aankomt op de bestemming. En na het boeken van een container is de administratie in de nieuwe, eenvoudige MIJN-omgeving ook zo gepiept.

Follow the leader

Follow the leader

Omdat Twill een scale-up is binnen het Deense Maersk, is het zowel intern als extern een voorbeeld geworden voor de digitale transformatie die Maersk momenteel doormaakt. Twill laat zien hoe je een voorloper kunt zijn op het gebied van de ultieme end-to-end service voor een doelgroep die weinig ervaring heeft met logistiek. Daarnaast kunnen klanten van Twill rekenen op de power van een enorm bedrijf als Maersk, denk bijvoorbeeld aan een load-guarantee wat betekent dat er altijd een plek aan boord is voor jouw container(s). En dat is een geruststellende gedachte in een markt waar 20-30% van de containers niet op de beloofde boot terecht komt!

Samenwerken via een transformatiestrategie

Samenwerken via een transformatiestrategie

Maar hoe kan je een scale-up en een grote multinational als Maersk goed laten samenwerken? Dat vroeg om een duidelijke integratie- en transformatiestrategie. Daarmee konden we processen op elkaar afstemmen en technische structuren integreren. Zo creëerden we een gezamenlijke user journey die rekening houdt met de behoeftes van verschillende klantsegmenten.

Een future-proof design system

Een future-proof design system

Naast het Twill-platform zelf zette we ook een design system op. Heel simpel gezegd: overal op het platform (her)gebruiken we dezelfde onderdelen. Dit doen we door ontwerpen aan te leveren en alles systematisch te documenteren. En we geven begeleidende workshops. Zo kunnen ontwerpers en ontwikkelaars focussen op schaalbaarheid en localisatie, in plaats van na te hoeven denken over elke knop.

Twill en Soda hebben dubbel prijs bij de DIA Awards

Twill en Soda hebben dubbel prijs bij de DIA Awards

Samen met Twill heeft Soda studio twee Dutch Interactive Awards (DIA) gewonnen in de categorieën Digital Transformation en B2B Experience. De jury ziet in deze case een transformatie in optima forma. Uit het juryrapport: “Er is gezorgd voor een start-up binnen de gelederen van het bedrijf met een eigen mandaat en volle ondersteuning. De business klopt, schaalt doordacht op en geeft daarmee het voorbeeld voor de gehele organisatie. Het levert zonder meer een wereldwijde businesscase op in een enorme markt.”

Samenwerking

Services

  • UX design - 
  • Business-to-business - 
  • Strategy