ROVC

Een online leeromgeving ter ondersteuning aan de praktijk

Services

  • UX Design,
  • Digital Product Design,
  • Digitale Strategie

ROVC is marktleider in het aanbieden van trainingen en opleidingen voor technische specialisten in Nederland. Jaarlijks volgen meer dan 15.000 mensen een praktijkgerichte opleiding bij ROVC met als doel efficiënter, deskundiger en bevoegd te worden.

ROVC heeft ons gevraagd om samen een nieuwe online leeromgeving voor cursisten en docenten te ontwikkelen. Praktijkgericht en met een gebruikerservaring die zorgt voor betere opleidingen en leerresultaten.

Wensen van cursisten en docenten voorop

Wensen van cursisten en docenten voorop

In de eerste fase dompelden we ons onder in de context van ROVC, de technische opleidingen en de gebruikers. We interviewden cursisten en docenten, om de gebruikers en hun behoeften goed te begrijpen. Daarnaast reviewden we het huidige product en doken we in het lesmateriaal. In een product vision workshop brachten we alle inzichten samen en formuleerden we de visie, de gezamenlijke ambitie voor de online leeromgeving.

Structuur, vertrouwen en midden in de praktijk

Structuur met bijeenkomsten

Structuur met bijeenkomsten

De structuur van het lesmateriaal was origineel onderverdeeld in modules. Lessen en practica zijn een belangrijke referentie voor cursisten tijdens de cursus. Daarom delen we het materiaal in op de fysieke bijeenkomsten, inclusief huiswerk.

Weten waar je gebleven bent zonder drang

Weten waar je gebleven bent zonder drang

De online leeromgeving moet ondersteunend zijn aan de lessen en practica. Het komt geregeld voor dat theorie of opgaven klassikaal behandeld worden. Het is dus geen doel om al het materiaal ‘af te vinken’. Wel laten we duidelijk zien waar ze gebleven zijn.

Prikkelen met verschillende vraagtypes

Prikkelen met verschillende vraagtypes

In het bestaande platform waren alleen open vragen mogelijk. Het beoordelen van vragen door docenten en het geven van feedback moest eenvoudiger worden. Met acht nieuwe, gesloten vraagtypes, die automatisch worden nagekeken, bieden we een motiverende ervaring en materiaal-ontwikkelaars de mogelijkheid om meer te variëren.

Hulp is altijd dichtbij

Hulp is altijd dichtbij

Wanneer een cursist vastloopt is daar de hulp-knop bij ieder blok theorie of opgave. Op deze manier kan de bijbehorende theorie eenvoudig geraadpleegd worden of kan een cursist een bericht sturen naar hun docent.

Resultaten bekijken en nakijken

Docenten kunnen in één overzicht de resultaten van hun groep bekijken. Naast de hoeveelheid goed beantwoorde vragen is ook de feedback te bekijken en kan de docent open vragen, cases en werkplek opdrachten nakijken en feedback geven.

device

De designers van Soda gaven ons het inzicht dat de online leeromgeving vaak het eerste is wat onze cursisten van ROVC zien, nog voor de cursus start. Voor zo'n visitekaartje ga je een stap verder. Met dit ontwerp is dat zeker gelukt!

Anne-Matthea, Product Owner

device

Services

  • UX Design - 
  • Digital Product Design - 
  • Digitale Strategie