Spoorloos

De zoektocht naar het verloren familielid

Services

  • Google Design Sprint,
  • UX design

Voor de KRO-NCRV ontwikkelden we in recordtijd een nieuw platform. Eentje die een jonge doelgroep moest aanspreken. Geen ouderwetsche website, maar een gelaagd verhaal waarin je wordt meegenomen.

Van TV naar online platform Van TV naar online platform

Van TV naar online platform

Hoe krijgen we de verhalen van Spoorloos bij een jongere doelgroep? Dat was de grootste uitdaging. De oplossing zat ‘m in de vertaling naar korte interactieve verhalen voor op de smartphone.

Zelfde verhaal, ander perspectief

Zelfde verhaal, ander perspectief

In de televisie-uitzending van Spoorloos staat altijd iemand centraal die op zoek is naar een verloren familielid. De kijkers volgen die persoon in zijn of haar speurtocht. Maar wat als je dit omdraait? Als je kiest voor het perspectief van het verloren familielid?

Kies zelf hoe je het verhaal beleeft Kies zelf hoe je het verhaal beleeft

Kies zelf hoe je het verhaal beleeft

Dat is precies wat we hebben gedaan met de online variant van Spoorloos: Spoorloos Dilemma’s. Binnen deze interactieve verhalen kan je ook kiezen voor de andere kant van de zoektocht. Of je leest het commentaar van een correspondent uit het betreffende land. Zo bepaal je zelf hoe je het verhaal beleeft: snel to-the-point of meer verhalend en met diepgang.

Focus op fotografie

Focus op fotografie

Voor de beleving van een verhaal is beeld heel belangrijk. Daarom is de interface zo ontworpen dat de focus gelijk naar de fotografie gaat. Scherpe richtlijnen voor de beeldselectie creëren een uniform beeld. Oh, en het komt ook nog eens op iedere device goed uit.

Er werd enorm enthousiast gereageerd. Mensen vinden het een verrassende manier om de Spoorloos-verhalen mee te krijgen.

Floris de Wit, Visual Designer

Samenwerking

Services

  • Google Design Sprint - 
  • UX design