Van TV naar online platform
Hoe krijgen we de verhalen van Spoorloos bij een jongere doelgroep? Dat was de grootste uitdaging. De oplossing zat ‘m in de vertaling naar korte interactieve verhalen voor op de smartphone.
Voor de KRO-NCRV ontwikkelden we in recordtijd een nieuw platform. Eentje die een jonge doelgroep moest aanspreken. Geen ouderwetsche website, maar een gelaagd verhaal waarin je wordt meegenomen.
Hoe krijgen we de verhalen van Spoorloos bij een jongere doelgroep? Dat was de grootste uitdaging. De oplossing zat ‘m in de vertaling naar korte interactieve verhalen voor op de smartphone.
In de televisie-uitzending van Spoorloos staat altijd iemand centraal die op zoek is naar een verloren familielid. De kijkers volgen die persoon in zijn of haar speurtocht. Maar wat als je dit omdraait? Als je kiest voor het perspectief van het verloren familielid?
Dat is precies wat we hebben gedaan met de online variant van Spoorloos: Spoorloos Dilemma’s. Binnen deze interactieve verhalen kan je ook kiezen voor de andere kant van de zoektocht. Of je leest het commentaar van een correspondent uit het betreffende land. Zo bepaal je zelf hoe je het verhaal beleeft: snel to-the-point of meer verhalend en met diepgang.
Voor de beleving van een verhaal is beeld heel belangrijk. Daarom is de interface zo ontworpen dat de focus gelijk naar de fotografie gaat. Scherpe richtlijnen voor de beeldselectie creëren een uniform beeld. Oh, en het komt ook nog eens op iedere device goed uit.
Er werd enorm enthousiast gereageerd. Mensen vinden het een verrassende manier om de Spoorloos-verhalen mee te krijgen.