UX research

Tijdens analyse- & ontwerptrajecten van websites en apps en services

ALT

Om een goede service te bieden of commercieel succesvol te zijn, is het essentieel om je klanten te begrijpen en ze te betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe diensten. Of bestaande te verbeteren. Afhankelijk van het soort dienst of onderzoeksvraag, gebruiken wij verschillende onderzoeksmethodes in onze ontwerpprojecten.

Wij geloven hierbij niet in een standaard aanpak. Daarom hanteren wij voor onze user research een guerrillastijl: lichtvoetig en iteratief. Door op deze manier te researchen bespaar je tijd en kosten. En dat schept ruimte om het op meerdere momenten in het project te doen. Wat zorgt voor betere resultaten.

Heb je nu al vragen of kunnen we je direct ergens mee helpen? Neem dan contact op met Evan Gelders, +31 6 29 07 45 36, evan@sodastudio.nl

Keuze methode

Zoals gezegd hanteren we verschillende onderzoeksmethoden. Om de juiste voor je te bepalen, kijken we naar:

De vraag

  • Wil je meer te weten komen over je doelgroep?
  • Wil je toetsen of het idee aanslaat?
  • Wil je weten of iets werkt en hoe het beter kan?
  • Wil je meer rendement halen uit je website?

Of de fase waarin je zit

  • Explore (verkenning & analyse)
  • Concept
  • Design
  • Bestaande website of app verbeteren

Onze methodes

Wanneer we helderheid hebben over bovenstaande vragen en fasen, wordt een van de volgende vier methoden gekozen:


Gebruikswensenonderzoek

Voor wie doe je het? Wat drijft hen? Hoe bedien je deze doelgroep/gebruikers het beste? Wat zijn de gebruiksscenario's en wat is de gebruikscontext?

Door middel van observaties, interviews, een focusgroepgesprek of een (online) enquête verzamelen we waardevolle inzichten over de doelgroep en hun wensen en brengen we de context en user stories in kaart. Gecombineerd met onderzoeksresultaten en inzichten van onze klanten geeft dit richting aan de sfeer en propositie van het ontwerp. Bovendien geeft het inzicht in de wensen van de gebruikers.

  • In te zetten bij: Explore (fase 1)
  • Doorlooptijd: 1-2 weken
ALT

Observatie MBO-school

Customer journey mapping

Customer Journey is een zeer toegankelijke en inzicht gevende methode om processen, ervaringen en emoties in kaart te brengen. Leuk hieraan is ook zeker dat je het samen met de klant kan doen; in een brainstorm sessie. Dat geeft ons veel inzichten voor het ontwerp. Verdere input komt natuurlijk van observaties en interviews met eindgebruikers. Het resultaat is een goed inzicht van knelpunten en kansen voor je service of ontwerp.

ALT

Proces van een customer journey mapping


Concepttest

Hoe reageert men op de propositie en het concept? Spreekt het aan? Kan het scherper? Ontdekken we nieuwe kansen? En sluiten de functionaliteiten aan bij de verwachtingen?

Wij testen graag het idee, de propositie of het conceptontwerp met de eindgebruiker. Zo verzamelen we in een vroeg stadium feedback om de plannen verder aan te scherpen. Dit doen we aan de hand van schetsen, designs of klikbare prototypes. In groepsverband of 1-op-1.

  • In te zetten bij: Concept (fase 2)
  • Doorlooptijd: 3-10 dagen
ALT

Concepttest met politieagent


Usability test

Is het ontwerp inzichtelijk, gebruiksvriendelijk of word je er zelfs echt blij van? Klopt het, werkt het echt? Of werkt het niet? Wat moet er beter of duidelijker? En vooral: wat gaan we daaraan doen?

Dit is het moment van lange adem, concentratie en oog voor detail: “The devil is in the detail!” Maar hiermee maak je het ontwerp wel echt goed. Tijdens een usability test interviewen we de proefpersonen aan de hand van het klikbaar prototype of de bestaande website of app. Het resultaat gaat het vooral om de inzichten en de verbetervoorstellen.

  • In te zetten bij: (Interaction) Design & bestaande websites en applicaties (fase 3)
  • Doorlooptijd: 3-10 dagen
ALT

Usability test MBO-school


Expert review

Advies nodig over usability of conversie? Behoefte aan de inzichten van een buitenstaander?

Met een expert review krijg je snel zicht op de usability- & conversie-issues van je product/concept en direct advies over hoe deze aangepakt kunnen worden. Onze ontwerpers, zijn (bijna) 24/7 uur bezig met ontwerpen en het analyseren van gedrag in omgang met digitale interfaces. Ze zijn kritisch, maar zeer hulpvaardig. Dat maakt hen de ideale kandidaat voor een expert review.

  • In te zetten bij: Bestaande websites & applicaties of een ontwerp
  • Doorlooptijd: 1-3 dagen
ALT

Onze experts van 'Soda studio' !

  • Gebruikswensenonderzoek
  • Concepttest
  • Usability test
  • Expert review
  • Analytics
  • Afstandtesten
  • Visual survey tool
  • Conversieoptimalisatie
  • A/B-testen
  • Guerilla testing
  • Customer journey mapping

Volg ons voor een Soda refill: