16 February 2021

Verhoog je conversie met een salesfunnel op maat

Peter Klaas

UX Team Lead

E-commerce is er in allerlei soorten en maten. Misschien denk je direct aan bekende webshops zoals Wehkamp en bol.com. Maar, ook een nieuw mobiel abonnement bestellen of je zorgverzekering samenstellen zijn vormen van e-commerce. Deze branche innoveert continu om de conversie te blijven verhogen. Maar hoe pak je dat precies aan? In dit artikel bespreken we een aantal best-practices die we door de jaren heen toepasten en keer op keer zorgden voor succes.

Een salesfunnel omvat veel meer dan alleen een product toevoegen aan je winkelmandje en die afrekenen. We optimaliseren op maat gemaakte salesfunnels voor complexe producten en diensten. In die funnels overtuigen en gidsen we de gebruikers door de verschillende keuzes, zodat ze tevreden converteren. Waar je je focus op legt? Dat is afhankelijk van jouw product en doelgroep.   Er is dus geen gouden ei, maar de best-practices hieronder zijn een goed begin voor onderzoek en optimalisatie.

5 best-practices om je conversie te verhogen

1. Stem de funnel af op je gebruiker

Elk product heeft een eigen doelgroep met eigen behoeftes. Onderzoek je doelgroep daarom vooraf. Met een customer journey map leer je waar ze vandaan komen, waar ze in het beslissingsproces zitten én hoe je hen het best overtuigt. Moet je bijvoorbeeld veel uitleggen of is je gebruiker juist al een specialist? Speel in op deze specifieke wensen en behoeften, die relevant zijn voor jou én je gebruiker.

 

2. Versimpel je product

Veel producten, zoals verzekeringen of een nieuwe fiets, zijn onnodig moeilijk. Beperk de keuzes van de klant en leg in klare taal uit wat je nou eigenlijk verkoopt. Zo verminder je twijfel en onduidelijkheid en verhoog je de conversie. Soms is je product nu eenmaal wat het is. Presenteer de keuzeopties dan eens zo, dat het simpel aanvoelt. Dit kan bijvoorbeeld door te presenteren in losse stappen, of verschillende producten te bundelen.

 

3. Maak het visueel

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Maak je product of dienst dus visueel, ook al is het product dat van zichzelf niet. Grafische elementen gidsen de klant door je funnel. Daarmee zorgen ze voor een duidelijke hiërarchie en volgorde. Met beelden neem je klanten aan de hand en leidt ze door de onderdelen die ze moeten zien én de onderdelen die jij wilt laten zien.

 

4. Ontwerp voor snelheid

Mensen hebben een steeds kortere aandachtsspanne en in die paar seconden moet jij hun aandacht weten te trekken. Daarom is het belangrijk dat je funnel kort en krachtig is. Vraag alleen het hoognodige en laat het snel aanvoelen, ook als het écht niet korter kan.

Vergeet ook zeker de laadsnelheid niet. Als een pagina te zwaar is duurt het langer om deze in te laden. Bij een laadtijd van meer dan 3 seconden valt in de meeste gevallen al meer dan de helft van je bezoekers af.

 

5. Psychologische insteek

Je hebt de termen vast wel eens gehoord: schaarste, nudging, social proof en ga zo maar door. Allerlei slimme psychologische trucs die je helpen mensen te overtuigen verder te gaan. Zit jouw basis-gebruikservaring goed in elkaar? Dan verhoog je je conversie met dit soort CRO (Conversion Rate Optimization) technieken. Welke je het best kunt inzetten is afhankelijk van jouw product en doelgroep. Met A/B testing krijg je inzicht in de resultaten en kun je weloverwogen keuzes maken op basis van data.

Cases

Bij Soda werken we continu aan allerlei verschillende e-commerce projecten. Van klassieke webshops tot complexe B2B funnels. Lees in de cases hieronder hoe we deze best practices hebben toegepast.

Verhoog je conversie met een salesfunnel op maat

CheapTickets.nl – Razendsnel vliegtickets zoeken én boeken

 

Bij het zoeken naar een vliegticket ben je altijd op jacht naar de beste deal. In de optimalisatie voor Cheaptickets deden we precies dat. We versimpelden het zoekproces, introduceerden slimme psychologische elementen én verwerkten cross-selling naadloos in het koopproces. Met succes: want de conversie op mobiel steeg enorm.

Benieuwd hoe we dat aanpakten? Lees het hier.

Verhoog je conversie met een salesfunnel op maat

Bol.com – Hoe we samen de grootste shopping app van Nederland maakten

 

Bij klassieke e-commerce platformen zoals bol.com gaat het om het vergelijken van producten die veel op elkaar lijken. Toen we de bol.com app opnieuw ontworpenf werd het visueel maken van producten naar een hoger niveau getild. Er werd een ware etalage ontworpen, zodat de producten het podium krijgen dat ze verdienen.

Meer weten? Lees dan nu onze case.

Verhoog je conversie met een salesfunnel op maat

Vakantieveilingen – Van bieden tot betalen: alles voelt als winnen!

 

Bij Vakantieveilingen is snelheid geboden, letterlijk. Want wil je het winnende bod plaatsen? Dan komt het aan op de laatste seconde. De hele website is dan ook gebouwd met snelheid als belangrijkste aandachtspunt. Het lichte ontwerp en de grafische elementen zijn gebouwd in supersnelle code en de hoeveelheid afbeeldingen is minimaal: dit zorgt voor een razendsnelle laadtijd. Daarnaast zorgen de lopende timers en nudges voor een spannend gevoel. Je kan bijna niet wachten om mee te bieden!

Bekijk ons werk voor Vakantieveilingen in de case.

Conclusie

Het verbeteren van de conversie van je product of dienst is nooit klaar. Begin met je doelgroep en haar wensen en stem daarna je product af op hen. Presenteer je product eenvoudig en aantrekkelijk met de juiste grafische elementen. Zorg daarnaast dat je pagina’s in no-time geladen zijn. Zo maak je online bestellen een eitje. Heb je de basis op orde? Dan kun je spelen met de details om het laatste procentje conversie uit je funnel te persen. Dat doe je met slimme CRO-trucs.

Lang verhaal kort: een sterke funnel met hoge conversie heeft aardig wat voeten in aarde. Weet je niet waar je moet beginnen? Geen probleem, uiteraard kunnen wij je erbij helpen. Onze ontwerpers hebben ervaring in een breed scala aan branches en nemen die kennis mee naar iedere nieuwe klant.

Als ontwerpbureau helpen we je jouw funnel sterk op te zetten of verder te optimaliseren. Zo zorgen we voor een fantastische gebruikerservaring voor je klanten én een hogere omzet voor jou.

Wil je weten wat we voor jouw organisatie kunnen doen? Neem dan contact op met Flin Nortier.

Benieuwd naar voorbeelden die relevant zijn voor jouw markt en klanten? Neem dan een kijkje bij onze cases.

Soda studio is een strategisch product ontwerpbureau in Amsterdam. We zijn gespecialiseerd in het ontwerpen van digitale producten met impact op mens én business.

Written by

Peter Klaas - UX Team Lead

Bekijk alle blogs