Het verbeteren van een behandelmethode door het gebruik van een applicatie

Innovatie in de gezondheidszorg met een app

,

“There is an app for that.” Inmiddels een gevleugelde uitspraak. Bijna voor alles is er wel een app, of die moet er komen. En deze ontwikkeling zal voorlopig nog wel even doorgaan. Zeker als er verschillende trends zoals: mobile apps en big data worden gecombineerd. Zoals in onderstaande casestudy.

Wij stelden onszelf de vraag hoe we deze ontwikkelingen kunnen inzetten bij het innoveren van de gezondheidszorg; één van de grote uitdagingen van onze maatschappij. Om hier meer over te weten te komen, hebben we een casestudy gedaan met een arts die o.a. patiënten met een chronische darmziekte behandelt. En we stelden onszelf de vraag: “Hoe kunnen we met behulp van een interactieve tool het werk van een arts innoveren? En hoe kunnen we de ervaring van de patiënt in de zorg verbeteren?”

Hieronder in storyboard het resultaat van de casestudy. Hopelijk is het mooie inspiratie voor het innoveren van jouw werk in de gezondheidszorg of een ander vakgebied?

Eerste idee van de arts

"In een eigen kleine database op mijn computer verzamel ik kennis over de behandeling van mijn patiënten. Daar kan ik dan onderzoek mee doen. Zou het niet mooi zijn als ik dat online kan zetten zodat veel meer artsen in Nederland hier gebruik van kunnen maken, dan hebben we veel meer onderzoeksdata en hebben meer artsen en dus patiënten daar profijt van...."

Daarvoor heb je dus een webapplicatie nodig waarop meerdere artsen kunnen inlogggen en per patiënt gegevens kunnen verzamelen. De arts vult lab-data in en stelt vragen als: “Hoe gaat het met de stoelgang? Hoe slaap je? Hoe energiek voel je je?”

ALT

Wanneer een patiënt op consult komt, logt de arts in.

ALT

Samen met de patiënt vult de arts een vragenlijst in.

ALT

De ingevoerde database is exporteerbaar om onderzoek mee te doen.

Wanneer er genoeg data is verzamelt, kan deze geëxporteerd worden om statistisch onderzoek mee te doen. Dit op zichzelf is een interessante tool, maar misschien levert deze tool nog wel meer kansen op. Bijvoorbeeld in het verbeteren van de behandelmethode of het betrekken van de patiënt bij de behandeling. Zo kan de tool direct helpen bij het omlaag brengen van de zorgkosten.

In deze case kan meerwaarde gevonden worden in:

  • Inzicht van de arts vergroten tijdens de behandeling
  • Verkorten van de tijd voor het invullen van de gegevens
  • Vaker invullen van gegevens, ook los van de consulten
  • Een alertfunctie voor patiënt en arts
  • Een grotere therapietrouw door meer inzicht en herinneringsfuncties

Inzicht voor de arts tijdens de behandeling

Per patiënt en consult wordt de vragenlijst opnieuw ingevuld en bewaard. Deze bewaarde informatie kun je direct gebruiken om op een overzichtelijke en grafische manier te tonen aan de arts, bijvoorbeeld in de vorm van een grafiek. De arts heeft zo sneller en beter inzicht in hoe het met de patiënt gaat over een langere tijdsperiode.

ALT

Grafisch inzicht in de historische data.

Tijdsbesparing en meer data verzamelen

Een deel van de vragen kan ook door de patiënt zelf ingevuld worden. Daarvoor heeft de patiënt een (web)app nodig. Hierdoor gaat tijdens het consult de focus meer op de inhoud dan op het beantwoorden van vragen. Dit levert dus een tijdswinst of maakt het consult effectiever.

Deze patiënten-app levert nog een kans op. Met de app kan de patiënt veel vaker dan alleen voorafgaand aan het consult de vragen invullen, bijvoorbeeld iedere week. Dit levert nog veel meer onderzoeksdata op.

ALT

Voordat de patiënt op consult gaat bij de arts, vult de patiënt een deel van de vragenlijst in.

Alertfunctie voor arts & patiënt

Doordat er nu met een grote frequentie gegevens worden verzamelt, ontstaat weer een nieuwe kans. De applicatie kan een oogje in het zeil houden bij plotselinge veranderingen. Zeker in gevallen als bij een chronische darmziekte kan het zijn dat er slechts 1 keer in de 3 maanden een consult plaatsvindt.

Als er eerder een negatieve verandering is dan kan de applicatie een alert uitsturen naar de arts en de patiënt met de suggestie om een nieuwe afspraak te maken. En vice versa, als uit de vragenlijst blijkt dat het eigenlijk heel goed gaat, dan is er geen noodzaak om af te spreken. Waardoor de arts meer tijd heeft voor andere patiënten die er slechter aan toe zijn.

Grotere therapietrouw door inzicht en herinneringsfuncties

De effectiviteit van een medische behandeling is sterk afhankelijk van hoe trouw een patiënt is aan de voorgestelde behandeling. Het niet of niet op tijd innemen van medicijnen of niet komen opdagen bij behandelingsafspraken of geen duidelijk beeld van de behandeling, hebben een negatief effect op de behandeling.

Door aan de patiënt de ontwikkeling van het ziektebeeld te laten zien in de app en eigenlijk ook door het zelf invullen van de vragen, krijgt de patiënt een sterkere band met de behandeling. En dat verhoogt weer de therapietrouw.

Een herinneringsfunctie voor het tijdig innemen van de medicijnen, verhoogt de therapietrouw nog meer. En een herinneringsfunctie voor het consult voorkomt ook nog eens dat de arts onnodig op de patiënt zit te wachten.

ALT

Herinneringsfuncties voor een afspraak met de arts en medicijninname.

Conclusie

Deze case laat goed zien hoe één concept verder uitgebreid kan worden tot een multi-user applicatie waar zowel de arts als de patiënt profijt van hebben. Als geheel draagt de applicatie bij aan betere en effectievere zorg, een fijnere ervaring van de zorg voor de patiënt en natuurlijk een grote hoeveelheid onderzoeksdata.

Benieuwd naar innovatiekansen in jouw werk? Wij kunnen je helpen deze te verkennen; bijvoorbeeld d.m.v. enkele gezamenlijke strategische workshops en het schetsen van een eerste concept.

Neem hiervoor contact op met Evan Gelders, +31 6 29 07 45 36, evan@sodastudio.nl

  • e-health
  • medical
  • applicatie
  • medisch
  • innovatie
  • therapietrouw

Volg ons voor een Soda refill: