headerimage

Nieuwe iPhones en iOS 8, wat betekent dit voor ons interaction designers?

,

Tof! Nieuwe devices en een nieuw besturingssysteem. Groter, slimmer en meer vrijheid. Maar wat betekent dit voor ons als interactie ontwerpers? Wij zochten het voor je uit en zetten onze belangrijkste bevindingen op een rijtje.

Een grotere iPhone

Tot nu toe heeft Apple, in tegenstelling tot andere merken, stug vastgehouden aan een klein telefoonformaat. Omdat telefoons groter dan een iPhone 5 niet goed met één hand te bedienen zijn, zou het gebruiksgemak van telefoons met grotere afmetingen volgens Steve Jobs achteruit gaan. En daar zitten gebruikers natuurlijk niet op te wachten.

Soda studio

”making a phone so big you can't get your hand around it helps, but no one's going to buy that.”
~ Steve Jobs

Tegelijkertijd ontwikkelde bedrijven als Android steeds grotere telefoons. De behoefte verschoof hiermee van het kunnen bedienen met één hand naar het zien van veel en rijke content. De gebruiker kan met het kleine scherm van de iPhone 5 zijn honger naar content niet langer stillen. De nieuwe generatie iPhones moet hier verandering in gaan brengen.

Groter of meer?

Waar de stap van ontwerpen voor iPhone 4 naar ontwerpen voor iPhone 5 relatief klein was, is de stap van naar ontwerpen voor iPhone 6 en 6 plus aanzienlijk. Het scherm is, vooral voor de iPhone 6 plus, een stuk groter. Zowel in de lengte als in de breedte. Dit roept de volgende vraag op: moet er meer content getoond worden of moet de huidige content groter en rijker worden gemaakt? Dus we probeerden het uit! We kwamen unaniem tot de conclusie dat het het meest logisch voelt om de ontwerpen meer responsive te maken. Gebruik de extra ruimte om meer content te laten zien.

Je kunt bijvoorbeeld bij een list view meer inhoud tonen per list item:

ALT

Bij het bovenstaande voorbeeld is goed te zien hoe er bij een groter formaat meer informatie per list item te tonen valt.

De iPhone 6 maakt het ook mogelijk om content te verrijken met beeld:

ALT

Een app die erg image-heavy is kan op de nieuwe generatie iPhones de content sterker presenteren.

Twee kolommen in landscape mode

De tweekolommenstructuur, die nu mogelijk is wanneer je de iPhone 6 plus in landscape modus houdt, biedt een scala aan mogelijkheden op het gebied van interactie. De twee verschillende vlakken in de landscape view maken het mogelijk om een simpele drill-down structuur in werk te stellen.

Zo kun je bij het kantelen van portrait naar landscape bijvoorbeeld een filter introduceren:

ALT

Nieuwe plek voor extra functionaliteiten in de iPhone 6 plus landscape modus door de tweekolommenstructuur

Eenhandig gebruik mogelijk door dubbel tap op de home button

Een punt waar veel UX Designers kritiek op hebben bij de nieuwe iPhones is de locatie van de belangrijkste functies binnen interfaces, namelijk links bovenaan.

Nu het scherm een stuk groter is, voornamelijk bij de iPhone 6 plus, kun je lastig bij de bovenkant van het scherm. Dit is onhandig omdat de belangrijkste functies en navigatie onderdelen van apps vaak bovenaan in het scherm staan.

Neem bijvoorbeeld de back button. Binnen iOS zit deze button links bovenaan. Op Android telefoons is deze button onderaan geplaatst. Niet voor niets zou je denken.

Apple bedacht voor dit probleem een andere oplossing: “Reachability”.

Reachability maakt met een dubbele tap op de home button de bovenkant van het scherm weer bereikbaar voor éénhandig gebruik. Simpelweg door de content een stuk naar beneden te schuiven. De back button is zo met je duim weer gemakkelijk te bedienen.

De oplossing?

Reachability is wat je zou kunnen noemen: “een creatieve oplossing voor een zelf gecreëerd probleem.” De vraag is natuurlijk of deze oplossing is wat de gebruiker verwacht. Wij vinden het nog een beetje wennen.

Zal het dubbel tappen op de home knop gebruikers bevallen? Zou het niet logischer zijn als Apple de locatie van de belangrijke controls zoals back, edit en search verplaatst naar een ander gedeelte van de interface? Zijn gedeeltes van een interface waar mensen niet goed bij kunnen, door het formaat van de telefoon, niet juist bijzonder ongeschikt om de belangrijkste controls te herbergen?

De reacties van de gebruikers zullen snel genoeg aantonen of de functie net zo goed werkt bij dagelijks gebruik, in allerlei verschillende contexten, als bij Apple in het lab. We zijn benieuwd!

“The biggest iOS release ever”

iOS 8 is volgens Apple de belangrijkste iOS release tot nu toe. Om het leven van de iOS gebruikers makkelijker te maken zijn dan ook talloze nieuwe functies geïntroduceerd. Onderstaand een aantal waar wij als interaction designers warm van worden:

Notification Centre Widgets

Toegang tot handige functies van een app zonder te stoppen waar je mee bezig bent? Dat kan! Widgets in het notification centre voorkomen dat de gebruiker uit zijn flow raakt. Een mooi voorbeeld hiervan is de notification centre widget van Evernote.

Voor de door ons ontworpen Simyo app bedachten we ook vast een aantal toepassingen:

Datalimiet aanpassen vanuit een notificatie

Met deze widget kun je direct je datalimiet voor de volgende maand verhogen bij het ontvangen van een notificatie dat je datalimiet bijna bereikt is.

Shortcuts naar handige functies

Dit is een Evernote achtige widget waarmee klanten snel naar hun account of de Simyo helpdesk kunnen navigeren.

ALT

1. De mogelijkheid om de databundel op te waarderen via een notificatie. 2. Wireframe van een mogelijke Simyo widget. 3. Mock-up van een mogelijke widget voor de 'Mijn Simyo App'

Kortom, qua interactie zijn er enorm veel extra mogelijkheden door de snelle toegang tot functies waarvoor anders naar de app moet worden gegaan.

Predictive Typing

Predictive typing, of ‘Quicktype', geeft je tijdens het typen suggesties voor woorden en zinsdelen.

Zo kun je binnen een paar taps een heel bericht typen. Dat vinden we op zich al interessant maar Apple gaat nog een stap verder. Ze hebben de tool contextgevoelig gemaakt.

Een contextgevoelig systeem weet van de gebruiker welke informatie voor hem of haar in een bepaalde situatie relevant is. Lees hier meer over in ons artikel over context awareness.

Apple noemde zelf al het voorbeeld waarin een bericht naar je baas een andere woordkeuze voorstelt dan een bericht naar een goede vriend.

Het werkt voorlopig alleen nog in het engels, helaas. We zijn erg benieuwd naar de mogelijkheden. Zou het bijvoorbeeld mogelijk worden om deze functie in te zetten tijdens het invullen van een formulier? Veel foutieve invoer zou hierdoor voorkomen kunnen worden en dat werkt conversie-verhogend.

Continuity

Continuity maakt het mogelijk om tijdens het uitvoeren van een taak te switchen van device. Je kunt daarmee bijvoorbeeld een e-mail typen op je Mac en deze afmaken en versturen vanaf je iPhone. Functionaliteiten die wij als interaction designers nu nog device specifiek ontwerpen zullen hierdoor in elkaar gaan overlopen. Dat maakt de consistente werking van functionaliteiten op verschillende devices nóg belangrijker.

Meer vrijheid voor developers

Ook heeft Apple heeft geluisterd naar de developers community. Een aantal nieuwe vrijheden voor development zijn ingebouwd. Zo is er nu bijvoorbeeld de mogelijkheid voor third party ontwikkelaars om een keyboard te ontwikkelen binnen iOS 8.

Gebruikers kunnen veel gebruikte tools als het keyboard daardoor meer gaan personaliseren.

Samsung heeft al toegezegd dat ze een keyboard voor iOS 8 gaan ontwikkelen. Ander goed nieuws voor iPhone gebruikers is dat ze straks ook gebruik kunnen maken van de snelle ‘Swype' technology.

Interessant! Wij als interaction design kunnen hierdoor ook veel verbeteren. Een goede ervaring van de interactie van tools draagt immers bij aan een goede algehele user experience van devices, sites en applicaties.

De toekomst zal het leren

Dat Apple goed heeft nagedacht over de user experience van hun nieuwe paradepaardjes is duidelijk. Er blijven nog genoeg vragen over, maar de toon is gezet. Wij juichen de nieuwe releases toe!

De toekomst zal uitwijzen hoe de vernieuwingen uitpakken. Ondertussen blijven wij goed opletten en testen, testen en nog eens testen.

Volg ons voor een Soda refill: