Sanoma Learning Editorial Suite

Sanoma Learning Editorial Suite

Overstap van papier georiënteerd bedrijf naar het digitale werken

Klant: Sanoma Learning, Visual Design: Resoluut, Periode: 2014-2016, Contactpersoon: Evan Gelders

Innovatie op de kern van je bedrijf

Met de Editorial Suite van Sanoma Learning creëren en publiceren uitgevers, redacteuren en auteurs op geheel nieuwe wijze hun content voor lesmethodes. Hiermee innoveren we op de kern van de kern van de uitgeverij: content creatie en publicatie. Door goed te kijken naar de manier waarop content creatie plaatsvond en samen met de klant kansen voor verbetering op te merken, hebben we een nieuwe, volledig digitale creatieomgeving ontworpen.

Samen lesstofproducten maken in een online omgeving

Merkidentiteit
2-columns

Actueel overzicht van jouw taken

De opzet van de Editorial Suite is zo ingedeeld dat je als gebruiker meteen binnenkomt op jouw takenlijst. Welke taken staan op jouw naam? Wat moet je nog af maken? En hoe zit met de deadlines? In één klik kom je bij het juiste onderdeel terecht zodat je verder kan werken.



2-columns

Duidelijke indeling van projecten en outlines

Over de structuur van de Editorial Suite is goed nagedacht. Vanuit het menu kan je makkelijk switchen tussen je taken en je projecten. Op deze manier kan je zelf bepalen hoe je te werk gaat.

De main suite

In de main suite breng je als auteur de meeste tijd door. Hier kun je content bekijken, aanpassen en overdragen aan anderen ter review en goedkeuring. Deze omgeving bevat ontzettend veel functionaliteiten die je helpen met je creatie en werkproces.

Main suite
Color palette

Een aantrekkelijk design voor een functionele omgeving

Logo
Het uitgangspunt voor het logo van Editorial Suite is content. Daarom lieten we het eenvoudig en duidelijk in voorstelling. De beeldvorm van de E komt ook daadwerkelijk terug in de Suite en staat symbool voor Outlines.

Kleurgebruik
Voor het kleurenpalet zijn primaire kleuren gekozen in combinatie met een oceaangroene secundaire kleur. Donkerblauw is de basis, welke een premium gevoel creeert. De oceaan groene kleur zorgt voor een fris en opvallende effect, die de suite niet alleen functioneel maakt, maar juist functioneel aantrekkelijk.

Slim kiezen uit contenttypes

Als educatieve uitgever wil je verschillende soorten content in je producten gebruiken. Dit varieert van platte tekst, tot automatisch beoordeelde multiple choicevraag of woordenzoeker. Om de keuze voor auteurs makkelijk te maken hebben we een menu ontworpen met een overzicht en voorbeelden van alle mogelijke contenttypen.

Content type picker
Zoekfunctie

Uitgebreid zoeken

Omdat er erg veel content verzameld wordt binnen de Editorial Suite, hebben we een uitgebreide en slimme zoekfunctie ontworpen. Als gebruiker kun je heel specifiek binnen een outline zoeken, maar ook over alle projecten heen (bijv.: ‘heeft er ooit al iemand voor biologie iets over krokodillen geschreven?’). Kom je een stukje content tegen dat je wilt gebruiken, dan kan je het meteen in je outline plaatsen, of zelf nog even aanpassen.

Herkenbare iconenstijl

De iconen in de Editorial Suite hebben een eigen herkenbare stijl. Ze zijn simpel, zonder schaduw, met dikke lijnen en ronde vormen. De iconen creëren hiermee gevoel en sfeer binnen de applicatie.

Icon style

Workflow voor managers

Als outline manager stuur je veel auteurs aan. Om je op de hoogte te houden van al het uitstaande werk hebben we een overzicht gemaakt met allerlei informatie hierover. Hier vind je antwoorden op de meest belangrijke vragen door te sorteren op o.a. project, persoon, of deadline-datum.

Workflow voor managers

Internationaal usability testen in Finland, Belgie, Zweden en Nederland

Internationaal usability testen
2-columns

Proces

We hebben het lean aangepakt, waarbij we zijn begonnen met het kleinst mogelijke product, de kern. Deze kern hebben we gevalideerd bij toekomstige gebruikers, in alle vijf de landen waarin Sanoma Learning actief is, door middel van usability tests en pilot-projecten. Vervolgens hebben we het ontwerp uitgebreid met de functionaliteiten die deze kern ondersteunen.



2-columns

Brainbricks

Tijdens onze usability tests maakten we gebruik van Brain Bricks om beter te begrijpen welk beeld gebruikers van de Editorial Suite hadden (door te vragen: ’nu je dit allemaal hebt gezien, kun je 3 kaartjes pakken die het beste bij je ervaring passen?’). Dit is altijd een groot succes bij zowel deelnemers als toeschouwens omdat de beelden op de kaartjes zo krachtig communiceren.

Lesstof creëren die hergebruikt kan worden over alle kanalen (zoals een e-learning module of een boek)

Internationaal usability testen

Editorial Suite in aantallen

1998 content items
378 gebruikers
308 projecten